Hoe spreek je Hummel uit (van Nicoline Hummel) ?

spreek je het uit als "hommel" maar dan met een u in plaats van een o? Leg je de klemtoon op de e? Hoe spreek je Hummel uit? (van de Vlaamse actrice Nicoline Hummel)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal

Antwoorden (1)

Vergeefs heb ik gezocht naar biografische gegevens over de actrice. Want als je weet waar haar voorouders vandaan komen is te herleiden wat de juiste uitspraak van de familienaam is. Nu los ik het maar zo op:

Is zij van Belgische oorsprong, dan spreek je de naam gewoon als Hummel uit. Met de klemtoon op de uh.
Is zij van Duitse oorsprong, dan klinkt de naam als Hoemel, met de klemtoon op de oe.
Amadea
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Zou die info kloppen? Het is nergens te verifiëren. Maar dan nog blijft de uitspraak van de achternaam gelijk aan de Vlaamse.