"Derdewereldland" is een gevleugelde term. Maar wat zijn de eerste- en tweedewereldlanden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.4K

Het beste antwoord

Oude, nieuwe en derde wereld, is en hele oude indeling, die dateert eigenlijk uit het koloniale tijdperk en de tijd van de grote ontdekkingsreizen.

Je had de oude wereld, dat was voornamelijk (west)Europa en het nabije oosten. Toen ontdekte men de nieuwe wereld, Amerika en Canada en Zuid Amerika, en de rest (voornamelijk Afrika en het verre oosten) was de Derde Wereld.

Die indeling dekt natuurlijk allang de lading niet meer, hoewel we de term derde wereld nog lang hebben gebruikt voor ‘onderontwikkelde’ of ook wel arme landen.
Tegenwoordig noemen we dat ontwikkelingslanden, maar inde volksmond weet iedereen nog wel globaal wat je met de derde wereld bedoeld, al horen landen als Japan en Australië daar allang niet meer bij, maar veel middenamerikaanse landen juist weer wel.

Er zijn echter ook andere indelingen.
In de tweede helft van de vorige eeuw (koude oorlog) is het een poosje gebruikelijk geweest met 'de tweede wereld' de communistische landen aan te geven, en de voormalige oude en nieuwe wereld als 'eerste wereld' op één hoop te gooien. Erg duidelijk maakt die - zeer tijdelijke - indeling het er niet op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Met de eerste wereld wordt het Westen aangeduid, inclusief de VS en Japan. Met de tweede wereld werd de USSR aangeduid. Ik denk niet dat dat nog een zinnig onderscheid is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is maar één aarde, maar we maken onderscheid. Er zijn bijvoorbeeld verschillende werelden. Die baseren we op economie. Iedereen hoort weleens van de Derde Wereld. Zo is er ook de Eerste, Tweede en Vierde Wereld. De Eerste Wereld zijn landen die rijk zijn en een goede wereldeconomie hebben. Zoals Rusland, USA en China. Tweede Wereld landen, hebben een gemiddelde staatskas, zoals België. De Derde Wereld is arm. Goede voorbeeld zijn Zuid-Afrika, Ethiopië en Mexico. De Vierde Wereld is geen land maar een volk, de aboriginals, de oorspronkelijke bewoners van Australië. Dit volk is soeverein, heeft geen regering of munteenheid. En leeft nog steeds algemeen primitief. De aarde, 4 verschillende werelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze indeling werd voor het eerst gemaakt tijdens de Koude Oorlog. De Eerste wereld was de kapitalistische wereld (West Europa, VS, etc), de Tweede wereld was de communistische landen (Rusland, China, Cuba, etc). De Derde wereld was basically wat over bleef: het waren voor het overgrote deel net gedekoloniseerde landen die zich niet bij hun ex-overheersers wouden scharen in de strijd en neutraal wouden blijven, dus waren ze een aparte groep.
Tegenwoordig heeft de naam een heel andere lading, maar als je kijkt naar de oorsprong is het dus een incorrecte naam voor arme landen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenwoordig kijken ze naar de productie van die landen. Landen die vooral grondstoffen exporteren naar andere landen en eindproducten importeren zijn derde wereld landen. Dat komt omdat ze niet in staat zijn om eindproducten zelf te produceren. Tweede wereld landen zitten daar tussen. Die maken vooral halffabricaten. Eerste wereld landen maken de eindproducten voor zichzelf en voor die andere landen. In eerste wereld landen zitten ook heel vaak kop-staart bedrijven.