Een bakje koffie wordt ook wel een bakkie troost genoemd. Is er ook zo'n benaming voor een bakje/kopje thee?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
6.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee , wel een zeg scheld naam. Uilenzeik ?!? Willen jullie koffie ja maar hij drinkt uilenzeik !!
bamibal
9 jaar geleden
"Bakje" vind ik trouwens ook al een vreemde naam.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind bakje, of bakkie beter klinken dan een tas. Een troostwoord voor thee ken ik niet, thee is sowieso niet mijn kopje thee.
Amadea
9 jaar geleden
Hangt er maar net vandaan in en/of aan welke streek jij gewend bent. Ik vind het heel leuk klinken als iemand vraagt of zij of hij een tas koffie zal inschudden.

Het beste antwoord

Niet in het Nederlands. Het hangt namelijk samen met de geschiedenis van de drank die in een land het meest gedronken wordt. Behalve troost wordt koffie bij ons ook wel leut of pleur genoemd.

De Engelsen kennen thee als nationale drank. Zij zeggen "have a cup of [tea]", vooral als er iets naars is gebeurd. Bij ons is de kop koffie het bakkie troost.

Wel ken ik een bijnaam voor een glas slappe thee: uilenzeik. Mogelijk kennen anderen daar variaties op. Ook dat hangt samen met de Nederlandse voorliefde voor koffie.
Amadea
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Ik hoef geen uilenpis, zei opa. Ohhh opa dat mag u niet zeggen, zei kleindochter, als mama dat hoort....! Amadea plus.
Amadea
9 jaar geleden
Leuten is dan een werkwoord. Een bakkie leut is heus geen kop thee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
leut is koffie met melk samen gekookt dacht ik

Andere antwoorden (1)

Het enige bargoense woord voor een kopje thee dat ik weet is een 'bakkie pleur'. Vraag mij niet waar dat vandaan komt. Maar in het 'Bargoense woordenboek' staan honderden woorden die we als 'normaal' beschouwen maar die in werkelijkheid een bargoense (ook wel 'dieventaal' genoemd) vertaling zijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
"Dieventaal' werd (en zeker WORDT nog) gebruikt door dieven en andere criminelen, en bestaat voor een deel uit zelf opgemaakte woorden, en woorden die eigenlijk een andere betekenis hebben dan waarvoor de 'dief' het gebruikt. Reden ligt voor de hand: ze kunnen over alles praten onder elkaar, zonder dat de 'normale' mensen begrepen waar ze het over hadden/hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Een bakkie pleur is een kop koffie.
Amadea
9 jaar geleden
En het antwoord op de vraag waar dat vandaan komt kan je hier lezen: http://www.rijnmond.nl/programmas/vraag-het-de-bieb/berichten/22-10-2010/waar-komt-de-uitdrukking-bakkie-pleur-vandaan Koffie dus, geen thee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja je hebt gelijk Amadea. Maar bij MIJ thuis werd het gebruikt voor thee.
ronron1212
7 jaar geleden
@Milli in Amsterdam wordt door de echte Amsterdammers nog steeds die taal gesproken en is dus niet alleen voor criminelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het blijkt, als geboren en getogen Amsterdamse blijft er toch nog altijd van alles te leren. Dank je wel!
ronron1212
7 jaar geleden
Ik ben ook een geboren en getogen Amsterdammer en wel uit de jordaan