Wat betekent het woord randnormaal?

Het wordt gebruikt in een verband om iets wel of niet waar te kunnen nemen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
5.2K

Antwoorden (1)

Randnormaal betekent dat datgene wat er gemeten is nog binnen de grenzen ligt van wat men normaal vindt, maar op (of erg dicht bij de grens.)

Zeker binnen de geneeskunde is er van zo'n beetje alles wat er gemeten kan worden afgesproken welke uitslag gezien wordt als "normaal" alles wat daarbuiten valt is dan dus "afwijkend." Bij een randnormale uitslag ligt de uitslag dus op deze grens.

In geval van het zicht is afgesproken dat een zicht van 0,8 de grens is van "normaal." Een zicht van 1 is optimaal, 0,8 is de ondergrens en alles daaronder is te laag. Een zicht van 0,8 is dan dus "randnormaal" te noemen.