Is een varkencyclus hetzelfde als een vicieuze cirkel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Antwoorden (3)

Nee, een vicieuze cirkel is een situatie waar je niet uit raakt, zelfs als je dat wil. Dus handeling A leidt tot handeling B en handeling B leidt tot handeling A etc.
Met de varkenscyclus wordt iets anders bedoeld. In het verleden kwam deze situatie voor bij boeren. Boeren hadden varkens, koeien, kippen of leefden van de landbouw. Als in een jaar de varkensprijzen heel erg stegen en de varkensboeren hoge winsten maakten, stapten andere bedrijven over van bijvoorbeeld koeien naar varkens. Dat was de aanvang van de cyclus. Na een aantal jaren waren veel boeren overgestapt en kwam er veel meer vlees op de markt. De prijzen begonnen weer te dalen (einde van de cyclus). Dus waren er weer boeren die stopten met de varkens en weer overgingen op koeien of kippen. Het aanbod nam weer af en na enige tijd stegen de prijzen weer.

Een aantal jaren geleden gebeurde iets dergelijks met geitenhouders. Eerst waren er maar enkele geitenhouders. Die maakten nogal wat winst en steeds meer boeren stapten over naar een geitenhouderij. (gevolg o.a. Q-koorts). De prijzen zijn inmiddels weer gedaald.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, bij een varkenscyclus wordt steeds opnieuw eenzelfde evenwichtssituatie bereikt. Als er hoge winsten worden behaald door varkensboeren gaan meer mensen zich toeleggen op het fokken van varkens. Daardoor stijgt het aanbod van varkens en daalt de prijs. De winsten dalen, waardoor boeren zich terugtrekken uit de markt. Daardoor trekt de markt weer aan waardoor de winsten stijgen.

Schematisch: Situatie 1 stimuleert proces 1. Proces 1 leidt tot situatie 2. Situatie 2 leidt tot proces 2. Proces 2 leidt weer tot situatie 1, de beginsituatie. Situatie 1 stimuleert proces 1, enzovoort.

Een vicieuze cirkel is een proces waarbij twee of meer verschijnselen elkaar versterken. Wie bijvoorbeeld werkloos is, kan depressief worden. Door de depressiviteit maakt hij een slechte indruk bij sollicitatiegesprekken. Daardoor maakt hij nog minder kans op werk. Daardoor kan hij opnieuw depressiever worden. Zonder ingreep van buiten lijkt er geen oplossing of uitweg uit een vicieuze cirkel.

Schematisch: Situatie 1 stimuleert proces 1. Proces 1 leidt tot situatie 2 (een slechtere dan situatie 1). Situatie 2 leidt tot proces 2. Proces 2 leidt tot situatie 3 (een slechtere dan situatie 2). Situatie 3 leidt tot proces 3. Proces 3 leidt tot situatie 4 (een slechtere dan situatie 3), enzovoort.
Antoni
9 jaar geleden
Een vicieuze cirkel is een situatie waarin iets een bepaald gevolg heeft, terwijl dat gevolg op zijn beurt het eerstgenoemde verschijnsel in stand houdt of versterkt. Een vicieuze cirkel is dus een situatie waarin een bepaald verschijnsel zichzelf indirect in stand houdt.

Dit is in elk niet exact hetzelfde want de varkenscyclus gaat over de prijzen van een bepaald type product en een vicieuze cirkel kan ook over andere zaken gaan.

De varkenscyclus is echter wel een voorbeeld van een vicieuze cirkel:

De prijs van een product stijgt => men gaat daar meer van produceren => de prijs daalt weer => men gaat minder produceren => de prijs stijgt. Hiermee staan we dus weer aan het begin van de cyclus.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het "verschijnsel dat zichzelf in stand houdt" is in het geval van de varkenscyclus het gemiddelde inkomen van de boeren

Toegevoegd na 11 minuten:
Elders is gezegd dat je per definitie niet uit een vicieuze cirkel kunt geraken. Dat is echter niet het geval. Zodra je het mechanisme van de cirkel doorziet dan kun je acties ondernemen om daaruit te stappen. De varkensboer kan bijv. overstappen op andere producten of diversificatie van de productie.