waarom is de vraagteken zo? en niet zo!

Toegevoegd na 6 minuten:
Wie heeft dit ooit bedacht

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
4.4K

Het beste antwoord

Omdat het uitroepteken al zo! is.
Je kunt niet twee keer een ander functie voor hetzelfde teken hebben.
Het heeft te maken met afspraken die daarover gemaakt zijn. Deze worden in groep 3 dan weer aan de volgende generatie geleerd en daardood blijft het zo.

Toegevoegd na 39 minuten:
De Tekstwijzer (1995) van K.F. Treebus geeft als verklaring dat het vraagteken is ontstaan uit de afkorting q. voor het Latijnse woord quaestio ('vraag'). De punt van die afkorting kwam later onder de letter q te staan, waarna het teken zich verder ontwikkelde tot het huidige vraagteken.
Later schreef Treebus in Onze Taal (juli/augustus 2001) dat er een andere, aannemelijkere verklaring is. Volgens dat verhaal is het vraagteken ontstaan in de Karolingische tijd (achtste of negende eeuw). In de kloosterschrijfschool van Tours werd toen het schrift- en tekensysteem geüniformeerd, wat ook nieuwe leestekens opleverde. Aan het eind van een vragende zin gebruikte men een teken dat waarschijnlijk aan de muzieknotatie is ontleend: twee verbonden, naar rechts omhoog wijzende boogjes of haakjes met een punt eronder. Dit teken, het 'quilisma', zou het in verschillende varianten ruim zes eeuwen uithouden. Enige decennia na de uitvinding van de boekdrukkunst gaf de Venetiaanse drukker Aldus Manutius (ca. 1450-1515) het teken de huidige vorm. Deze verklaring is onder meer te vinden in De geschiedenis van de komma (1994) van Wim Daniëls.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom een min? Graag uitleg, dan kan ik ook leren!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van mij een min. omdat de vraagsteller de herkomst wil weten...WAAR komt het vandaan, WIE heeft het bedacht.
dat daarover ''afspraken zijn gemaakt'' is duidelijk.
Het heeft toch een oorsprong...DAT wil de vraagsteller weten (denk ik ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb inderdaad alleen antwoord gegeven op de eerste vraag. Tweede vraag heb ik eerlijk gezegd niet gezien. Excuses. Ik zal aanvullen...

Andere antwoorden (11)

Omdat ! een uitroepteken heet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb mezelf altijd verteld dat een vraag teken een ''vragend poppetje is van de zijkant gezien (de bovenkant het hoofdje, en zo doorgetrokken naar onder is de nek) zo van ''huh''?

Toegevoegd na 1 minuut:
maar hier zal wel een zinniger en correcter antwoord te vinden zijn ;-)
http://www.onzetaal.nl/advies/vraagteken.php
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook leuk dat er bij mij gemind wordt, misschien is iemand mans genoeg om te zeggen waarom? maar gezien het niveau van de site tegenwoordig zal er wel niemand opstaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ ter compensatie, want met bron erbij is het een goed en compleet antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is dat niet een ezelsbruggetje, en geen oorzaak?
Het vraagteken is ontstaan uit de afkorting q. voor het Latijnse woord quaestio (‘vraag’). De punt van die afkorting kwam later onder de letter q te staan, waarna het teken zich verder heeft ontwikkeld tot het huidige vraagteken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is een theorie, maar meer waarschijnlijk is dat het uit de muzieknotatie afkomstig is. Zie: http://www.onzetaal.nl/advies/vraagteken.php
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- is niet van mij hoor, want beide versies zijn een theorie.
+ ter compensatie.
De Tekstwijzer (1995) van K.F. Treebus geeft als verklaring dat het vraagteken is ontstaan uit de afkorting q. voor het Latijnse woord quaestio ('vraag'). De punt van die afkorting kwam later onder de letter q te staan, waarna het teken zich verder ontwikkelde tot het huidige vraagteken....

De Tekstwijzer vermeldt dat (ook) het uitroepteken waarschijnlijk van Latijnse afkomst is: "(...) volgens één verklaring was het oorspronkelijk io, een uitroep van vreugde. Dit evolueerde tot i en nog later kwam de punt ook onder de i, waarna het nog maar een kleine stap naar ! was."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de 8e eeuw na Christus heeft ene Alcuin van York het onderstaande teken geïntroduceerd, welke door hem niet als het huidige vraagteken gebruikt werd. De zogenaamde 'punctus interrogativus' (Latijnse vertaling).
Het interpunctie systeem dat daarvoor gebruikt werd, bestond uit een aantal punten op verschillende hoogte. Dit 'bliksemschichtje' werd gebruikt om een verandering in de intonatie aan te duiden en niet speciaal om een vraag aan te wijzen.
Pas in de 13e eeuw na Christus, toen een standaard interpunctie systeem werd ontworpen wegens de groei van levensgemeenschappen van geleerden, werd het vraagteken zoals we die nu kennen geïntroduceerd. Hier was de vorm van nu duidelijk te herkennen en dit teken was specifiek voor directe vragen bedoeld.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een andere verklaring is dat het vraagteken een weergave is van de afkorting van het Latijnse 'quaestio', 'Qo'. De 'Q' werd boven de 'o' geschreven en zo zou dat vraagteken '?' zijn ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat men dit '!' een uitroepteken heeft genoemd.

Het uitroepteken is waarschijnlijk van Latijnse afkomst. oorspronkelijk was het ' io', een uitroep van vreugde. Dit evolueerde tot 'i' en nog later kwam de punt ook onder de i, waarna het nog maar een kleine stap naar ! was."

Het vraagteken is ontstaan in de Karolingische tijd (achtste of negende eeuw). In de kloosterschrijfschool van Tours werd toen het schrift- en tekensysteem geüniformeerd, wat ook nieuwe leestekens opleverde. Aan het eind van een vragende zin gebruikte men een teken dat waarschijnlijk aan de muzieknotatie is ontleend: twee verbonden, naar rechts omhoog wijzende boogjes of haakjes met een punt eronder. Dit teken, het 'quilisma', zou het in verschillende varianten ruim zes eeuwen uithouden. Enige decennia na de uitvinding van de boekdrukkunst gaf de Venetiaanse drukker Aldus Manutius (ca. 1450-1515) het teken de huidige vorm. Deze verklaring is onder meer te vinden in De geschiedenis van de komma (1994) van Wim Daniëls.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo hebben ze dat nou eelmaal genoemd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om dezelfde reden dat een komma ( , ) zo is en een punt ( . ) zo is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn al heel wat antwoorden op je vraag en het precieze antwoord weet ik ook niet.
Maar het leek me een leuke/nuttige aanvulling je te vertellen, dat het gebruik van het vraag- en uitroepteken in Spanje uitgebreider is dan hier.
In Spanje beginnen ze een vraag met een omgekeerd vraagteken en sluiten ze met een gewoon vraagteken. Zo:
¿Wat voor weer wordt het vandaag?
En met het uitroepteken doen ze hetzelfde:
¡Wat heb je me nu weer geklikt!
Zo weet je meteen al of het een vraag, exclamatie of neutrale mededeling wordt. ¿Handig, hè?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vraagteken is een onzekere uitroepteken..

Zie het vraagteken voor je als een na de grond kijken uitroeptekentje, welke in zekerheid omhoog springt en zo een uitroepteken vormt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vraagteken kan gecombineerd worden met een uitroepteken : dan krijg dit :‽
Men noemt dit teken interrobang
Moet de link maar es checken