Mag een persoonsvorm of onderwerp in een zin ook tussen haakjes staan?

Ik zag vandaag het zinnetje op FaceBook staan en vroeg me af of men ook een pv of onderwerp tussen haakjes mag plaatsen (of is de zin dan foutief?).

"Word nog spannnend! (Dit weekend)"

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
1.8K
Amadea
9 jaar geleden
Waarom niet gewoon schrijven "Wordt spannend hoe dit weekend zal zijn!"?

Het beste antwoord

Een woord dat in een zin tussen haakjes is of wordt geplaatst, kan (meestal) ook eenvoudig worden weggelaten zonder dat de betekenis of het doel van de zin onduidelijk wordt.

Een onderwerp van een zin kan je weglaten, met name in een informele tekst, bijvoorbeeld in een zin als: "Vind er het mijne van. Wat vind jij?".

In een voorbeeldzin zoals jij die aangeeft, is het niet gebruikelijk om het onderwerp weg te laten (of er tussen haakjes toch weer achter te zetten). Facebook is echter een medium waarin veel informeel wordt gecommuniceerd. Daarvoor zijn officiële regels dus minder belangrijk. In officiële documenten en teksten zou het niet gepast zijn een zin zoals jouw voorbeeldzin te vermelden.

De persoonsvorm zou ik nooit weglaten uit een zin of tussen haakjes plaatsen. Het werkwoord is namelijk in een zin meestal het belangrijkste woord, omdat dit aangeeft wat er precies gebeurt of wat er precies gebeurd is. Een zin mist vrijwel altijd zijn doel als het werkwoord wordt weggelaten.

Overigens zou er "Wordt nog spannend!" moeten hebben gestaan als "Dit weekend" het onderwerp is. "Word" (zonder t) hoort bij "ik": "Ik word morgen achttien jaar." en bij "jij" als dat achter "word" staat: "Morgen word jij achttien jaar." of "Word jij morgen achttien jaar?". Ook wordt "word" gebruikt in de gebiedende wijs: "Word eens wakker!" Zoals ik al aangaf: op Facebook wordt wat informeler met taal omgegaan dan in andere media, dus daar worden waarschijnlijk ook wat meer taalfouten gemaakt (en geaccepteerd).
Antoni
9 jaar geleden
WimNobel
9 jaar geleden
Ik denk dat "Het" het weggelaten onderwerp is, en "(dit weekend)" slechts een bepaling van tijd, die ook weggelaten kan worden als je al weet waar het over gaat. Dat maakt overigens geen verschil voor de spelling van "wordt", dat moet nog steeds met dt geschreven worden.
Antoni
9 jaar geleden
Ja, dat klopt helemaal!