Zeg je ik stem toe, of ik stem in?

Is het allebei hetzelfde, of zit er verschil in?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
6.5K

Het beste antwoord

Dat is niet hetzelfde, en het hangt van de situatie af welke optie je gebruikt.

Bij een stemming waar het merendeel voor is en jij eigenlijk tegen bent zou je na overleg toch kunnen zeggen dat je instemt. Dat betekent dat je meegaat met de meerderheid.

Toestemmen betekent dat je het goed keurt. Jij moet ergens om laten weten of het mag. Bijvoorbeeld of de kinderen het plastic badje in de tuin mogen zetten en met water vullen. Misschien heb je geen zin in de rotzooi die het geeft, maar je weet hoeveel plezier het de kinderen oplevert. Dus je stemt toe.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooie voorbeelden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is zelfs soms "toestemmen in"
het bestuur stemde niet toe in de plannen van de leden; citaat uit VanDale NT2. Daarnaast bestaat ook nog "instemmen met".
Dus is instemmen zo iets als bijdraaien?
Amadea
9 jaar geleden
Het kan bijdraaien zijn, maar dat hoeft niet. Om niet dwars te hoeven liggen kan iemand ook besluiten om in te stemmen zodat de groep verder kan met de plannen.