Wat wordt er bedoeld met Uit welk sprookje kom jij?

Als iemand zegt: Uit welk sprookje kom jij wandelen? Wat wordt daar dan mee bedoelt? Waar komt het vandaan? En is het een gezegde of een spreekwoord ofzo?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op welke toon wordt het gezegd? Aardig, of afwijzend? Want ik denk dat alle twee de betekenissen die hieronder gegeven worden, voor kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is gezegd met lach en een knipoog en op welke toon weet ik niet meer zo goed, maar volgens mij was het niet als een flauwe/gemene opmerking bedoeld
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij is het een versierpoging. Iemand die jou leuk vind, en wil laten weten dat je voor hem net een prinses bent

Het beste antwoord

Het is een uitdrukking die voornamelijk positief bedoeld is.

Je kan het opvatten als "Je ziet er uit als een prins(es)"; aangezien deze veelvuldig in sprookjes voorkomen. Het wordt voornamelijk als openingszin/versiertruc gebruikt.

De uitdrukking kan ook met een negatieve intonatie worden gebruikt. In dat geval wordt je waarschijnlijk als heks bestempeld.

Bron:
Als je googelt op 'uit sprookje gewandeld' krijg je links naar teksten waarin voornamelijk meisjes mooi, lief en/of schattig worden gevonden, met de toevoeging
"[...] komt zó uit een sprookje gewandeld!"
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet dat het soms lastig kan zijn argumenten te verzinnen om een min te geven... maar met een redelijke poging zou ik al vrij content zijn...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Ik denk dat dit de positieve betekenis is en dat het net zo goed in de negatieve betekenis kan. Het ligt er maar aan hoe het gezegd wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is ook de betekenis waarin ik het ken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal gelijk Rabelais, minnen graag onderbouwen, zeker als ze bij een antwoord staan wat klopt

Andere antwoorden (1)

Ik ken het niet zo, maar ik neem aan dat zoiets een reactie is als je bijv. iets voorstelt of wilt dat totaal niet realistisch is.