Wie weet hoe je lidl uitspreekt als `lidel`of als `liedel

net een discussie gehad met mijn zwager hierover

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.4K

Het beste antwoord

Om uitsluitsel te geven heb ik een Duitse tv-commercial van de LIDL opgezocht. Zie de link hieronder. Op het eind blijkt dat de uitspraak als volgt is:

LIE-D-L
De twee letters 'DL' worden letterlijk zo uitgesproken, zonder een klinker ertussen in de uitspraak. Dus NIET Liedel, Liedol of Liedul.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als LIEDEL!Met de ie van LIEFDE.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liedel. In Duitsland kennen ze onze 'i' niet, daar is het altijd ie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
FOUT. het is lidél met de nadruk op é
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
é met de nadruk op é
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je antwoord is fout. De 'i' klank (korte klank zoals we die in Nederland kennen) komt echt niet voor in het Duits, bovendien spreek je geen 'é' uit, die staat namelijk niet in het woord, dus gewoon LIE - DL.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En zonder 'é' klank tussen de 'd' en de 'l'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is weldegelijk lidél, ik heb er zelf een aantal jaren gewerkt en de discussie onstond vaak over de uitspraak. Er is veel verwarring over de uitspraak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, Lidél.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of je er nu gewerkt hebt of niet Mikeyboy, die 'é' klank hoort er niet in en het is ook geen 'i' maar een 'ie' klank.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is Lidél de Lidl voor mensen die eigenlijk niet in de Lidl gezien willen worden, een beetje een Gooische bekakte Lidl.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mensen die tannis spelen in plaats ven tennis zeker?
Ik heb een kleine enquete gevonden:
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor dieser f*cking supermarkt.
AWM
14 jaar geleden
Ja, moest ik ook wel om lachen!
AWM
14 jaar geleden
Ik geef toe: Ik HAD 'm zelf gemaakt kunnen hebben.
Maar hij stond echt op het net :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Efkes een momentje van LOL!