Kink betekent 'draai, kronkel'. Van Dale (2005) noemt het een scheepsterm in de betekenis "valse draai of slag in een kabel of touw". Als er zo'n valse draai in een kabel zat, kon de kabel niet gevierd worden; hij bleef steken. Het woord kink zit ook in kinkhoorn, een bepaald schelpdier, dat zo genoemd is vanwege de gedraaide hoorn van de schelp.

Kink is volgens het Etymologisch woordenboek van Van Dale (1997) verwant met konkel, dat ook 'draai, slag in een touw' kon betekenen, en dat de basis is geweest voor het werkwoord konkelen ('oneerlijk zijn, kwaadspreken'). Het Woordenboek der Nederlandsche Taal geeft de zegswijze in de konkels zitten: 'in moeilijkheden verkeren'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zit er een kink in de kabel dan stroomt er niets meer door de kabel... Zie het als een tuinslang...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Er kan niets door een kabel stromen dat gestopt wordt door een kink. En het heeft al helemaal niets met een tuinslang te maken. Gefeliciteerd, je bent weer de eerste de foutste.
een breuk of afknelling waardoor de geleiding niet meer soepel of helemaal niet meer verloopt.

als uitdrukking betekent het dat er een probleem of een bepaalde onvoorziene hinder optreed.