Wat is het oudste woord van alle talen?

Uit welke taal komt het woord?
Ik ben altijd geinteresseerd geweest in taal. Vandaar mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo oud is het Latijn niet hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Latijn is 'slechts' zo een 3000 jaar.

Het beste antwoord

Oerklanken zullen de eerste woorden voortgebracht hebben , klanknabootsingen als oe , oh en die daarna toch een conventioneel standaard gaan vormen zijn met toevoeging van ritme ,toonaard en gutturalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Moeder... Mam of ma...

Meteen daarna komt: Ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik gok even, maar ik denk het woord: ik. En dat zal dan in de mayataal ofzo zijn denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met zekerheid is dit niet te zeggen natuurlijk maar er zijn woorden waarvan ze bijna met zekerheid kunnen zeggen dat ze ouder zijn dan 20.000 jaar. Het gaat hier om de Engelse woorden: 'I', 'we', 'two', 'three' and 'five'

Ze weten bijna zeker dat deze woorden nu nog bijna hetzelfde zullen zijn van betekenis en klank als dat ze waren in het stenen tijdperk.

Uiteraard is het wellicht onmogelijk om deze vraag te beantwoorden omdat taal veel langer bestaat dan geschrift en het dus in de oudheid niet is vastgelegd wat en wanneer welk woord als eerste is ontstaan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ah, in een ander artikel denken ze dat het al 30.000 jaar is. (Er wel even van uitgaan dat het huidige Engels net als vele andere talen ontstaan zijn uit enkele basis talen, deze basistalen bestaan uiteraard nu niet meer.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanks, ben benieuwd van wie die min is, vast iemand die 30.000 jaar oud is en zeker weet dat dit niet klopt ;-)
Evolutionair gezien heeft er altijd taal bestaan. Op een gegeven moment gingen onze voorouders klanken gebruiken om iets mee aan te duiden, dat is al taal. De eerste klank zal zoiets geweest zijn als: mmmm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het Proto-World zou de oudste taal zijn. Deze taal is nergens bekend, maar is gereconstrueerd door allerlei overeenkomende woorden uit allerlei oude talen te combineren.
Hier een aantal woorden:
* ku = 'wie'

* ma = 'wat'

* pal = 'twee'

* akwa = 'water'

* tik = 'vinger'

* kanV = 'arm'

* boko = 'arm'

* buŋku = 'knie'

* sum = 'haar'

* putV = 'vulva'

* čuna = 'neus, geur'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg interessant ja, alleen net als de rest blijft het toch 'als het ooit bestaan heeft'. Jammer dat er zoveel verloren gaat over lange tijdsperiodes.
Ik denk,dat het eigenlijk nog geen woord is,maar wel universeel. Het zal zo iets als: Grrr. geweest zijn.