Als je op een eiland woont, dan zeg je: "Ik woon op...". Is dat ook terecht om te zeggen als je op een voormalig eiland woont?

Mag dit dus: "Ik woon op Urk"?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.3K

Het beste antwoord

In en op mogen in dit geval beiden gebruikt worden.

De regel voor het gebruik van 'op' is:
Als een eiland geen staat of land is, is alleen het voorzetsel op mogelijk: op Ameland, op Man, op Tenerife.

De voormalige eilanden binnen Nederland nemen een bijzondere plaats in. Ze zijn nu gemeenten of streken en kunnen daarom het voorzetsel in krijgen, maar ze hebben vaak ook de mogelijkheid behouden om met op gecombineerd te worden. Voorbeelden zijn op/in Urk en op/in Wieringen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, je woont dan in Urk.
Je woonde op Urk.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hierbij komt nog kijken dat er mensen zijn die het normaal vinden (aangeleerd) om te zeggen: ik woon op ... (dorps -stadsnaam)