Waarom schrijven we 'maan' en 'zon' met een kleine 'm' resp. 'z' ?

Elke planeet, elke maan, elke komeet, elke ster, kortom elk hemellichaam met een naam ziet zijn naam met een hoofdletter geschreven.

Toch hebben de opvallendste twee objecten aan de hemel, de zon en de maan, geen naam, dan wel: hun naam wordt met een kleine letter geschreven.

Waarom deze discriminatie ?

SimonV
9 jaar geleden
In het dagelijks leven schrijven we de deze alledaagse hemellichamen met een kleine letter.
Dit geldt niet voor gespecialiseerde teksten. In het lexicon (de eigenlijke lijst met woorden) van het Groene Boekje zal men vergeefs zoeken naar de hoofdlettervormen, maar de Leidraad zegt expliciet dat we de kleine letters schrijven in niet-wetenschappelijke teksten. Vakdeskundigen (geologen, geografen) en andere schrijvers van gespecialiseerde teksten zullen juist de hoofdletter gebruiken.
De afstand van de Aarde tot de Zon bedraagt 149,6 miljoen km. Voor iedereen is het trouwens Moeder Aarde — met twee hoofdletters. http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdletter_in_de_Nederlandse_spelling
SimonV
9 jaar geleden
Zon en Maan hebben wel degelijk een eigen naam: Zon en Maan.
Alleen zijn deze niet naar de goden genoemd, zoals de planeten.

Antwoorden (2)

Onze planeet heet de aarde. Het woord aarde is geen eigennaam, maar een soortnaam - een gewoon woord dus, en dat geldt ook voor zon en maan. Dat we aarde, zon en maan als gewone woorden gebruiken, blijkt ook uit het feit dat daar meestal het lidwoord de voor staat: de aarde, de zon, de maan.

Alleen in vaste combinaties staat er geen lidwoord voor aarde: op aarde, de planeet aarde. In andere gevallen is het weglaten van de niet juist:

André Kuipers keek uit naar zijn terugkeer naar de aarde. (niet: naar aarde)
Zou alleen de aarde geschikt zijn voor menselijke bewoning? (niet: alleen aarde)

Andere planeten, sterren en manen hebben wel een naam met een hoofdletter, en geen lidwoord: Mars, Venus, Jupiter, Sirius, Enceladus. In een opsomming van planeten is het overigens wel mogelijk Aarde te schrijven, omdat dat er dan consequenter uitziet: Mercurius, Venus, Aarde, Mars.
escape
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Prima, dat verklaart de kleine letter (al hebben we volgens mij maar één zon (de overige zijn 'sterren'), maar dat terzijde. Dan vraag ik me nog steeds af waarom de maan, de zon, en inderdaad ook de aarde geen naam hebben gekregen. Dit terwijl ze toch veruit de belangrijkste objecten zijn.
ronron1212
9 jaar geleden
In het heelal zijn volgens mijn meerdere zonnen.
Poet
9 jaar geleden
Zonnen en manen zijn er vele. Maar de aarde is uniek. Je zou daar toch tenminste een A verwachten...
Ivana
9 jaar geleden
Er zijn in het heelal zeker meerdere zonnen en manen.
Ivana
9 jaar geleden
Nee poet, de aarde is een planeet en er zijn vele planeten.
Escape +
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
De zon is toch een ster ? (Naam -> soort)
Een andere ster is toch niet de zon ? ("Een mier is een dier, maar niet elk dier is een mier.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De officiele naam van onze aarde is Terra wat eigenlijk aarde betekent , maar het klinkt wel beter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ozewieze[...] Inderdaad, er zijn circa 70 triljard sterren (een zeven met tweeëntwintig nullen) in het zichtbare heelal, waarvan er slechts één 'de Zon' heet.
De dichtstbijzijnde ster, na de Zon, heet Alpha Centauri.
Andere geïdentificeerde sterren hebben dan weer wat categorischer namen als AX Microscopii / Lacaille 8760.
Inderdaad vreemd dat deze sterren dan wel met een hoofdletter worden gespeld.
Het zal dan de toevoeging van het lidwoord 'de' zijn die het verworden tot eigennaam verhindert. Het voelt voor mij echter contra-intuïtief.
Sinds 1995 dicteert het Groene Boekje ons dat woorden als 'zonnesteek', in tegenstelling tot de meeste andere samengestelde woorden (boekeNkast, messeNrek, hondeNhok), geen tussen -n krijgen. Dit met als argument dat er maar één exemplaar van is. Ik vind het een erg goeie vraag.
En zou dan wellicht de Nederlandse Taalunie de mogelijkheid hebben om dit grote onrecht teniet te doen door voor eens en altijd de Zon, de Maan en onze blauwe knikker Aarde te erkennen als eigennamen?
Of zijn hier dan weer internationale afspraken over?
En zou een woord als 'maneschijn' dan ook met een hoofdletter moeten worden gespeld?
Enfin, misschien loop ik wat te hard van stapel, maar ik vermoed dat er aardig wat mensen te porren zouden zijn voor een dergelijk initiatief in de vorm van een petitie of anderzijds. ;)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@escape
Lidwoorden mogen toch ook voor eigennamen staan ? Als in: "Ben jij Robin van Persie ? Dé Robin van Persie ?"
Daar blijft "Robin van Persie" gewoon met een hoofdletter staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, en bijv. 'de Veluwe' is toch ook een naam?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Opole
Goed voorbeeld! Was nog niet in me op gekomen. Evenals de Biesbosch en de Groote Peel.
Je schrijft een hoofdletter bij namen van sterren en planeten: Orion, Mars, de Poolster, de planeet Aarde, Melkweg.
Máár: geen hoofdletter bij sommige woorden als niet specifiek de planeet of de ster wordt bedoeld: zon, maan, aarde. Over het algemeen is dat in niet-wetenschappelijke teksten. In gespecialiseerde wetenschappelijke teksten over sterrenkunde en ruimtevaart krijgen zon, maan en aarde soms wel een hoofdletter.

Je schrijft aarde met een kleine letter wanneer je het woord gebruikt als aanduiding van de grond. Maar heb je het over de belangrijkste ster de Zon, dan wordt die met een hoofdletter geschreven.
Amadea