Verschil gecompliceerd en complex

Hallo,

Ik zei gister tegen mijn vriend dat de wereld steeds gecompliceerder wordt. Hij zei echter dat ik het woord complexer moest gebruiken. Heeft hij gelijk? Zo ja, wat is het verschil tussen beide woorden? Ik hoop een duidelijk uitgebreid antwoord te krijgen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
9.2K

Antwoorden (3)

Complex betekent: ingewikkeld, moeilijk, samengesteld.
In de psychologie is het een geheel van voorstellingen, gedachten, ervaringen en dergelijke die een onderlinge verbinding hebben door het sterke gevoel dat ze bij iemand oproepen. Een bekend voorbeeld van een complex is het minderwaardigheidscomplex.
Maar het kan ook een geheel van bij elkaar liggende gebouwen met dezelfde functie zijn. Bijvoorbeeld het universiteitscomplex.

Gecompliceerd betekent: ingewikkeld, moeilijk te doorzien.

Deels zijn de woorden dus wel synoniemen van elkaar. Maar er zijn ook voorbeelden te bedenken waarbij het niet zo is.
Als je echter duidelijk wilt maken dat iets steeds ingewikkelder wordt, dan kan je daarbij zowel complexer als gecompliceerder gebruiken. De vriend heeft hierin volgens mij niet gelijk.
Amadea
9 jaar geleden
Hoewel beide woorden grotendeels synoniem zijn, meen ik dat in de context van "wereld" het woord _complex_ meer duidt op "alles hangt met elkaar samen" en _gecompliceerd_ meer duidt op "moeilijk te begrijpen".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een systeem dat gecompliceerd is, bestaat uit een samenspel van voorspelbare variabelen. Hoe groter het aantal variabelen hoe gecompliceerder. Bijvoorbeeld een Boeing 747. Ontzettend ingewikkeld, maar gebaseerd op wiskundige en natuurkundige grootheden. Als de uitkomst van elke variabele voorspelbaar is, is de uitkomst van het systeem voorspelbaar.
Een systeem dat complex is, bestaat uit voorspelbare, maar ook uit onvoorspelbare variabelen. Een mens reageert de ene keer anders op een stimulans dan de andere keer. Een ander mens reageert weer totaal anders op diezelfde stimulans. De onvoorspelbare uitkomst van sommige (vele) variabelen maakt de voorspelbaarheid van de totaaluitkomst uitermate complex.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Deze beschrijving slaat de spijker op z'n kop. Kijk vooral ook eens naar de Cynefin framework dat op een hele mooie manier beschrijft hoe je Complexe, Gecompliceerde, Chaotische en Simpele systemen kunt onderscheiden.