Wil uw organisatie lid worden of wilt uw organisatie lid worden?

stam + t ??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
5.7K

Antwoorden (8)

Wil uw.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oei, ben opeens niet meer zo zeker, het is namelijk wel: Loopt uw organisatie...

Om het probleem te omzeilen zou ik er trouwens van maken: "Heeft uw organisatie interesse om lid te worden"
Ben je van het hele geëmmer af.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik hou het toch op "Wil u", kan je alleen helaas geen andere bron bieden dan google.
Zoekresultaten:
"Wilt uw organisatie" 16.800 hits
"Wil uw organisatie" 33.800 hits
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is: ik loop, jij loopt, hij loopt.
Dus tweede en derde persoon enkelvoud krijgen hier de T.
Stam alleen is hier voldoende,omdat je over de 2e persoon enkelvoud spreekt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar het aapje boven mij brengt me ook aan het twijfelen!

Toegevoegd na 4 minuten:
Maar het aapje boven mij brengt me ook aan het twijfelen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is hier derde persoon enkelvoud, want het is geen
jij of je Dat schept nu juist de verwarring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk,maar het resultaat blijft hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mookeesje: nu ook problemen met google chrome?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want bij de 2e persoon kan het juist Of met Of
zonder T !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@C4th,ja,ik dacht dat ik er af was,maar dat blijkt niet zo te zijn!
"Uw organisatie' is derde persoon enkelvoud,
dus net als hij - zij - het.

Hij wil.

Allen bij tweede persoon enkelvoud - jij, je, u, gij, ge -
is het: jij wilt, met een t.

Toegevoegd na 4 minuten:
vervoeging willen:
1e persoon: ik wil

2e persoon: jij, je , u, gij, ge. - wil, wilt, wilt.
Je zeg: jij wilt vast wel iets doen.
en Wilt gij iets doen?
Maar ook: wil jij _zonder t)

3e persoon
hij, zij, het wil.
Hier is het nooit met een T.

Toegevoegd na 7 minuten:
Daarom is het juist een onregelmatig werkwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Willen is wat dat betreft een raar werkwoord: derde persoon enkelvoud is niet stam + t, maar simpelweg de stam. Het is 'hij wil', niet 'hij wilt'.

'Uw organisatie' is derde persoon enkelvoud (net als hij, zij en het), het is dus 'wil uw organisatie lid worden'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is 'wil uw...." en 'wil hij ..."
Bij bijv. het werkwoord eisen, zou het 'eist uw organisatie...." en 'hij eist...' zijn.

Dat het wil is en niet wilt, heeft te maken met de geschiedenis van het werkwoord willen. De vorm wil, die wij nu gebruiken als tegenwoordige tijd enkelvoud, gaat terug op een zogenoemde aanvoegende wijs (een 'wensende wijs' of 'optatief'). In een oude grammatica, die van W.G. Brill (1871), wordt over willen gezegd dat dit werkwoord vroeger geen tegenwoordige tijd had, en dat de aanvoegende wijs wil(le) die functie (lang geleden) erbij heeft genomen. De vorm wille is sinds lang verouderd.

Aan zo'n aanvoegende wijs werd en wordt in de tegenwoordige tijd geen t toegevoegd; het is bijvoorbeeld ook 'Moge hij rusten in vrede' en 'Zij leve hoog.' Toen de aanvoegende wijs van willen in de loop der tijd ook als een 'gewone' tegenwoordige tijd gebruikt werd, behield de persoonsvorm wil dit kenmerk van de oorspronkelijke aanvoegende wijs: er kwam geen t achter de stam in de derde persoon enkelvoud. Daarom is hij wil nog steeds juist.

Voor meer informatie zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het zo niet stellen.Ik zou de vraag richten aan de voorzitter of de vertegenwoordiger.Je kan dan vragen:'Wil u met uw organisatie lid worden van...'
Want een organisatie zelf kan geen lid worden, kan niet denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wil de man

wil de organisatie

wil uw organisatie :)

wilt u is andere functie in de zin ;D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als uw organisatie lid wil worden...