Is 'hijzelf' goed Nederlands?

Bijvoorbeeld in de zin: "Hijzelf claimt onschuldig te zijn." of is dan "Hij claimt zelf onschuldig te zijn." beter (of maakt dat niets uit met 'hijzelf'?)
Of is "Hij claimt onschuldig te zijn" uiteindelijk de beste optie?

Toegevoegd na 1 dag:
Het is een kort verhaaltje over een gedetineerde, laten we hem X noemen. De baas van X pleegde fraude, volgens de rechter had X hier van af moeten weten en daarom is X veroordeeld.
Of X daadwerkelijk wist of had kunnen weten dat zijn baas fraude pleegde is niet duidelijk.
'Hijzelf claimt onschuldig te zijn'
'Hij claimt zelf onschuldig te zijn'
'Hij claimt dat hij onschuldig is'.

Hij(zelf) is hier dus X.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
4.8K
Amadea
9 jaar geleden
Omdat claimen geen wederkerend werkwoord is denk ik dat je het los moet schrijven: Hij zelf claimt onschuldig te zijn. Maar het loopt lekkerder als je zelf áchter claimt plaatst: Hij claimt zelf onschuldig te zijn.
Als losstaande zin zou je dit niet kunnen gebruiken, maar wel als er eerst iets over een ander of anderen staat. Zijn buren zeggen te hebben gezien dat hij hun achterlicht aan gruzelementen reed, maar hij zelf claimt onschuldig te zijn.
Heb je alleen deze mededeling en geen andere informatie, dan is jouw laatste zin de beste.
SimonV
9 jaar geleden
Kun je zeggen wat je wilt uitdrukken met je zin? Wat is de context?
SimonV
9 jaar geleden
Zonder directe beschuldiging van een ander, zou ik gewoon zeggen: "Hij claimt onschuldig te zijn". Maar de rechter acht hem schuldig.
Dus het meest logische lijkt me dan de reactie: "Hij claimt zelf onschuldig te zijn".
Of "Hij zelf claimt onschuldig te zijn". Ter indicatie, als beeld levert googelen dit op:
"Hij claimt zelf": 1810 hits
"Hij zelf claimt": 576 hits
"Hijzelf claimt": 87 hits

Het beste antwoord

De eerste zin is juist. Hier wordt tot uitdrukking gebracht dat de betrokkene zegt onschuldig te zijn, ondanks dat iemand anders het tegendeel beweert.
De tweede zin is ook juist, maar heeft een andere betekenis. Hier kunnen we vermoeden dat betrokkene ervan uitgaat dat een ander wel schuldig is.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De eerste zin is de juiste:

'Hijzelf' is de benadrukte of versterkte vorm van 'hij'.
Net zoals bij 'jezelf(/jijzelf)' of 'ikzelf'.

Je gebruikt dit woord als je iets met nadruk zegt over de man over wie je praat
Voorbeelden:
`Hij maakt iedereen wel verwijten, maar hijzelf is de ergste!`,
`De opvolgers van de dictator zijn veel gewelddadiger dan hijzelf.`

Toegevoegd na 1 minuut:
Excuseer mij...

Het moet dit zijn:
De tweede zin is de juiste*

Toegevoegd na 8 minuten:
Eigenlijk is 'claimen' niet een reflecterend werkwoord dus moet er niet echt 'zich' bij maar het mag er wel bij in dit geval.
Dus 'Hij claimt onschuldig te zijn' is misschien nog iets beter als de twee eerste zinnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar het 'zelf' slaat toch op 'hij' en niet op claimen?
Reflecterende werkwoorden zouden er 'zich' bij hebben: 'Hij claimt zich onschuldig' en dat kan dan inderdaad weer niet.