De uitdrukking luidt 'aan de laatste/achterste mem hangen' en dat betekent dat je achteraan komt in de rij, dat je achtergesteld wordt ten opzichte van de rest.

De uitdrukking heeft inderdaad te maken met varkens: een zeug heeft een bepaald aantal spenen waarvan de achterste niet het meest fijne plekje is, die speen geeft vaak wat minder melk. Biggetjes hebben een vaste speen en de achterste is meestal het scharminkeltje van het nest.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De zwakste big bij een varken ligt aan de achterste speen van de zeug, die de minste melk geeft.
Daar komt de bekende uitdrukking 'aan de achterste mem hangen' (mem = speen) vandaan: het laatste aan de beurt zijn, ook wel achtergesteld worden.
Computoon
9 jaar geleden
De big die bij het melkdrinken bij het moedervarken aan de laatste speen ligt, krijgt maar net wat hem of haar toekomt, of misschien zelfs te weinig (melk). Als een big steeds aan de laatste speen ligt, is de kans groot dat deze niet voldoende groeit of niet helemaal gezond wordt. Als het melkdrinken bij het moedervarken goed gaat, is dus niet altijd dezelfde big "de pineut".

Iemand die de big aan de laatste speen wordt genoemd, krijgt dus maar net wat hem toekomt, of misschien zelfs te weinig. Hij moet er goed voor zorgen dat hij krijgt wat hij nodig heeft.
Antoni