Wat betekend brioche (taart of koek) en van waar is die afkomstig?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
2.2K

Het beste antwoord

Brioche komt uit Frankrijk. Het is een zacht, zoet wittebrood.
Het is afgeleid van het Franse “brier”, hetgeen “tot deeg kneden” betekent.

Het is zo licht en luchtig, dat het eigenlijk niet echt brood is maar eerder een cake. Brioche kan ook voor allerlei gebak gebruikt worden. De volmaakte brioche is een subtiel evenwicht tussen een vochtig mondgevoel en een volle boterachtige smaak. Het recept verschilt met dat van gewoon brood in het extra gebruik van suiker, eieren en roomboter. Het is vrij lang houdbaar.De originele brioche bestaat uit een grote bol, met daarop een kleiner bolletje, maar er worden ook kleine bolletjes, taartvormen of langwerpige broden van gemaakt.

Toegevoegd na 3 uur:
Er werd vroeger onder meer verondersteld dat brioche de naam te danken had aan:
- bris en hocher (breken en schudden)
- de inwoners van Saint-Brieuc: "Les Briochins"
- “brie”, volgens Alexander Dumas zou het deeg van brie gemaakt zijn.
SimonV