Op welk dialect lijkt dit stuk tekst het meeste?

Waddienksvein is ein plaets en gemeinte in de Neiderlaentse provinsie Saut-Hollant. Die gemeinte hieft viefountzwinsigtousentviefhoundertzwinsgis einwouners. Hèt diekdörp entstönd in den dèrtiende eew aos veinentginneng op de wéstoever van de Gààwe.

Waddienksvien is veeral bekannt vanwigge die Waddienksveinse hebbrügge euwwer de Gààwe. Verrer staet Waddienksvein van ààwtsher bekannt um die Meibelfabrieke en ströpwaefelbakkeriejen diej er nog stieds geveisegt sien. Ient zuijen van de gemeinte liegt ein tiel van de Sautplaspolder. Ient norde befindt sich det Gààwebosse, ein groune buuffer tuisschen Waddienksvein en Bosköp. De grond van diesse buuffer is eichentom der gemeinte Waddienksvein, terwèl die baumen het eichentom zijn der gemeinte Bosköp. Dies muut verseecheren dat de entwikkeleng van dies gebiet doer biede gemienten geakseptiert wort.

In der gemeinte Waddienksvein befient sich de Vergieten Pleck. Het waeter staet er op 7,10 meiter beneije NAP, dat is het laachszje polderwaeterpeijl van Neiderlaant. Um daer die aandacht op te festigen is er in 1996 ein mounuument verriesen, entwäërpen doer Eline Ouwendijk.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
1K
Ivana
9 jaar geleden
Dit hele stuk gaat over Waddinxveen, Boskoop en de rivier de Gouwe. Dat zal dus wel het boerendialect van Zuid-Holland zijn. Volgens mij is het wel een verouderde versie uit 1900. Maar ik herken wel iets van het geknauw van mijn familie die in die streek woont. ;)
Amadea
9 jaar geleden
Dit is een verzonnen taaltje. Wat Duits gemengd met schrijffouten en opzettelijk toegevoegde letters.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Haha had al zo'n vermoeden :P Welja Iedereen toch bedankt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Amadea, waarom zet je dit niet bij de antwoorden?
Deze grapjurk heeft gewoon de inhoud van de Wikipedia pagina gebruikt. In de eerste zin veraadt de komediant zich al met het woord: Saut-Hollant. http://nl.wikipedia.org/wiki/Waddinxveen
Amadea
9 jaar geleden
Omdat het geen antwoord op de vraag is. Een verzonnen taaltje is geen dialect.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op welk dialect het het meeste lijkt? Antwoord: het lijkt op geen enkel dialect.
Ivana
9 jaar geleden
Amadea, hoe weet je dat zo zeker? Of vermoed je dat!
Amadea
9 jaar geleden
Dat is mijn algemene taalkennis. Er zitten te veel aparte varianten in om een logisch geheel te zijn. Je ziet gewoon dat het opzettelijk is.

Antwoorden (2)

Ik denk dat het in de richting van Volendam is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Na mijn weten is dit wel fries?!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bv het woord: einwouners
Inwoners in het Fries is: ynwenners.
Dijkdorp in het Fries is: dijkdoarp Het is gewoon een cabarateske tekst en lijkt nergens op. Te veel variaties in dezelfde "klanklettergrepen".