Wat is het verschil tussen 'actief op zoek gaan naar iets' en gewoon 'op zoek gaan naar iets'?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.1K

Het beste antwoord

Actief naar iets op zoek gaan betekent dat je al je bezigheden zoveel mogelijk opzij zet om op zoek te gaan.

bijvoorbeeld actief zoeken naar een nieuwe baan:
Je koopt alle kranten voor de personeelsadvertenties., je speurt het hele internet af, je vraagt kennissen... kortom, je bent actief aan het zoeken naar een nieuwe baan.

Gewoon op zoek gaan betekent dat je je ogen open houdt maar je er niet dag en nacht mee bezig houdt.
Dus gewoon op zoek gaan naar een nieuwe baan betekent dat je de advertenties in je eigen dagblad in de gaten houdt en reageert als iemand toevallig een leuke advertentie voor je heeft gevonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is alleen verschillend bij CWI... Op zoek gaan naar iets is altijd en per definitie actief...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, inderdaad. Met als klein detail dat het CWI tegenwoordig UWV heet. Ik weet trouwens niet hoe het in België heet, aangezien onze IVV een zuiderbuur is...
Actief op zoek gaan naar iets is dat je echt ergens naar op zoek bent en gewoon op zoek gaan naar iets is zoeken naar iets waarvan je niet weet waarnaar eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je actief zoekt, zoek je gewoon een beetje harder.