Moet het "is" of "zijn" zijn?

In een handleiding kwam ik het volgende zinnetje tegen: "Een van de voordelen van Gimp zijn de vele uitbreidingsmogelijkheden."

Dat zinnetje brengt me aan het twijfelen.
Eén (enkelvoud) voordeel is iets. Wat dat iets is lijkt me van secundair belang. Dus: "Een van de vele voordelen van Gimp IS de vele uitbreidingdmogelijkheden". Maar dat gaat tegen m'n gevoel in.
Ik weet het niet meer, wie schaft raad?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
2.5K

Het beste antwoord

Het onderwerp van de zin is degene die of datgene wat in de zin iets doet of is. Wat moeilijker gezegd: het onderwerp is degene die of datgene wat de werking van het gezegde verricht of van wie of wat die werking uitgaat.
Zoals: het probleem zijn de hoge kosten. (de hoge kosten zijn iets)

In dit geval zijn “de vele uitbreidingsmogelijkheden” onderwerp.
Dus zijn.
SimonV
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In mijn mail heb ik een aantal reacties gehad die ik hier niet terug zie. Ook diegenen: bedankt allemaal, net als SimonV uiteraard. Het moet dus "zijn" zijn; m'n verstand twijfelde, m'n gevoel was goed. Dank!