Is het 'u heeft' of 'u hebt'?

Sommige mensen zeggen 'u hebt' en sommige 'u heeft', hoe zit dat nou?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.7K

Het beste antwoord

Het is allebei goed. U heeft komt het meest voor.
Het naast elkaar voorkomen van u hebt en u heeft hangt mogelijk samen met het ontstaan van het persoonlijk voornaamwoord u. Hoe dat ontstaan is, is niet helemaal duidelijk. Er zijn twee theorieën.

1. U was de datief- en accusatiefvorm (derde en vierde naamval) van ghi, dat tot de achttiende eeuw gebruikt werd als meervouds- en beleefdheidsvorm van du. Het is mogelijk dat u na verloop van tijd, toen de kennis van het naamvalssysteem afnam, ook als onderwerpsvorm gebruikt werd. Het voorkomen van de frases u is en u heeft wordt hierdoor echter niet verklaard.

2. Een tweede mogelijkheid is dat u is afgeleid van uwe edelheid. Deze frase werd vanaf de achttiende eeuw in brieven als beleefde aanspreekvorm gebruikt, en vaak afgekort tot UEd. of UE. Dit werd wel uitgesproken als uwee, wat vervolgens ook in de spreektaal terechtkwam, en afsleet tot u. Het al bestaan van u (als datief- en accusatiefvorm) kan die ontwikkeling versterkt hebben. Bij dat uwe edelheid, en dus ook bij u, hoorde een persoonsvorm in de derde persoon enkelvoud. In de twintigste eeuw is u is in onbruik geraakt en kwamen naast u kan, u heeft en u wil ook de vormen u kunt, u hebt en u wilt op, mogelijk omdat u steeds meer als beleefdheidsvorm van de tweede persoon enkelvoud werd gezien, waar deze werkwoordsvormen bij passen.

Voor meer informatie zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

U heeft is juist.
Ik heb
Jij hebt
Wij hebben
Jullie hebben
U heeft

etc
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide werkwoordsvormen zijn correct. Bij de keuze tussen u heeft en u hebt kunt u uw eigen voorkeur volgen.

Toelichting
Het persoonlijk voornaamwoord u is van oorsprong een derde persoon enkelvoud, afgeleid van uwe edelheid. Daarbij hoorde ook een persoonsvorm in de derde persoon enkelvoud: u heeft. U heeft is dus vergelijkbaar met hij/zij heeft.

Tegenwoordig wordt u niet meer als derde persoon beschouwd maar als tweede persoon enkelvoud, net als jij/je. U wordt dan gecombineerd met de persoonsvorm van de tweede persoon: u hebt. U hebt is dus vergelijkbaar met jij hebt. In taaladviesboeken wordt meestal u hebt geadviseerd.

Bij de keuze tussen u hebt en u heeft kan je jouw eigen voorkeur volgen. Soms leggen organisaties één keuze vast in hun huisstijlregels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mag allebei.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Het mag allebei, maar 'u heeft' vind ik mooier ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien wel aardig om de vormen 'jullie hebt' en 'gij hebt' ook even te noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle mensen hebben het fout. Ik heb namelijk helemaal niets!