Waarom heet het in Nederland ''verjaar'' dag?

''verjaar'' dag klinkt zo...........ja, alsof je overdatum bent ofzo..vergane glorie.. waarom noemen wij het niet geboortedag..zoals in Amerika. etc.''Birth'' day, .klinkt toch veel positiever? Hoe zijn wij tot het woord:''verjaar'' gekomen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad vreemd, in veel talen is het geboortedag, geburtstag, birthday...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar je wordt ook niet elk jaar geboren, dus dat is dan ook wel weer wat vreemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ja, het is wel de "herdenking" van je geboorte.. dus ook wel weer logisch in een bepaald opzicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag, want eigenlijk heb je wel gelijk +1

Het beste antwoord

Het is een ouderwets woord, dat aangeeft dat er iets veranderd in de vorm.
Zoals bv ook de woorden vervormt, vergaat, vervalt, vervelt, vermomt, etc.
Het geeft aan dat er een verandering plaatsvindt.
Wanneer je 'verjaart', ga je over van het ene levensjaar in het volgende.
Ouderwets Nederlands.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik kan mijn etymologisch woordenboek weer eens niet vinden.
*^&%&^%, maar dat ziet er plausibel uit. +1

Andere antwoorden (4)

Bij verjaardag vier je dat je weer een jaar ouder bent geworden. Je verjaart. Vind dat helemaal niet negatief. Weer een jaar er bij, die je in je pocket mag steken en niemand die dat nog af kan pakken. Een erg positief woord dus :).
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Verjaren klinkt inderdaad als verlopen, zoals een verjaarde strafzaak oid. Gelukkig krijg je na iedere verjaardag een herkansing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal met je eens, geboortedag klinkt leuker maar ja verjaren doen we ook al weet ik niet of we ook over de datum kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
verjaardag
1) Bepaalde dag 2) Datum van geboorte 3) Datum van verjaren 4) Feestelijk gebeuren 5) Feestelijke gelegenheid 6) Geboortedag 7) Herdenking van de geboortedag 8) Jaardag 9) Jaarfeest 10) Misdadigers vieren op zo n moment dubbel feest 11) Naamdag 12) Verjaring
Gevonden op