Hoe komt het dat er zo weinig buitenlanders Nederlands spreken?

Er zijn meer Nederlanders die Frans spreken, dan Fransen die Nederlands spreken. En dat geldt ook voor de talen Engels, Duits en wellicht nog veel meer talen. Is dit ergens historisch uit af te leiden? Of is het gewoon niet nuttig genoeg?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.6K

Het beste antwoord

Omdat wij een handeldrijvend volk zijn en altijd zijn geweest, omdat we sinds jaar en dag de wereldzeeën hebben bevaren, is het leren van vreemde talen een met de paplepel ingegeven deel van onze opvoeding geweest en zal het altijd blijven.

Wij zijn genetisch opgezadeld met een talenknobbel. De meeste Nederlanders beschikken dan ook over de kennis van één of meerdere vreemde talen waarin ze zichzelf in meer of mindere mate goed kunnen uitdrukken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor buitenlanders is de noodzaak minder groot om een vreemde taal te leren. Vaak komen zij nooit buiten hun eigen landsgrenzen en hebben zij zelfs niet de kans om hun kennis te gebruiken.
Ivana
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat komt doordat vele talen, zoals Frans, Engels, Duits, in meerdere landen gesproken wordt. Zij behoren tot de zogenaamde wereldtalen. Een wereldtaal is een taal die in grote delen van de wereld als communicatiemiddel wordt gebruikt. Dit veronderstelt een aantal eigenschappen, waarvan de belangrijkste zijn:

Het gebruik van de wereldtaal strekt zich (ver) uit buiten geografische grenzen.
Het gebruik is ook frequent buiten wat als het eigenlijke taalgebied van de betrokken taal wordt beschouwd.
De taal is een van de officiële talen van een staat waar zij niemands moedertaal is.
Internationale organisaties maken gebruik van de taal als officiële taal.
Het aantal sprekers is relatief groot, in vergelijking met dat van andere talen.
Onder die sprekers bevindt zich een aanzienlijk deel dat de wereldtaal als tweede taal bezigt.
De wereldtaal fungeert als internationaal communicatiemiddel.

Nederlands wordt weliswaar niet alleen maar in Nederland gesproken (bijvoorbeeld ook in België), maar je ziet dat het verder niet aan de eigenschappen van een wereldtaal voldoet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is dus als Nederlander heel nuttig om een van de wereldtalen te spreken, maar vooro een Fransman nauwelijks nuttig om Nederlands te spreken (behalve als hij hier persoonlijke redenen voor heeft).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daarbij is ook de technische of economische status van een land belangrijk. In de Gouden Eeuw, bijvoorbeeld, was Nederlands een wereldtaal. En het was in alle Hanzesteden één van de gangbare talen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Echt? Gaaf, dat wist ik niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou ja... waarom een min? Verklaar je nader, minnaar. Dan steek ik er iets van op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind dat "minnaars" hun min verplicht zouden moeten toelichten. Goeievraag, is dat te regelen?
De andere antwoordgevers hebben al een aantal goede redenen gegeven.

Echter: Nederland heeft in het verleden relatief gezien (dus vergeleken met andere landen) weinig kolonieën gehad. Groot-Brittannië en Frankrijk hadden er in de hele geschiedenis veel meer, waardoor bijvoorbeeld in veel Afrikaanse landen Engels of Frans de officiële taal is. Ook dat is een reden waarom zo weinig buitenlanders Nederlands spreken.
Antoni
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Indonesië, Curacao, Zuid-Afrika...
Antoni
10 jaar geleden
Ja, Suriname ook, maar in totaal toch relatief weinig in vergelijking met andere landen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Idd, als je ziet hoe groot de gebieden van de andere landen zijn, is dit maar weinig. Spanja had bijna heel zuid- en midden-amerika, Frankrijk: een heel groot deel van Afrika, Duitsland idem.
Dat komt doordat Nederlands over het algemeen een moeilijke taal is qua grammatica.
Verder spreken mensen in het buitenland geen Nederlands, omdat ze er niet veel aan hebben. Want Nederlands is geen internationale taal.
Engels verstaan we overal wel. Dus dan spreken die mensen dat gewoon.