Waarom met één K?

Waarom is het meervoud van het woord "slimmerik" "slimmeriKen" en niet "slimmeriKKen"? Net als "slechteriKen", "bangeriKen" etc.

De vraag goed lezen, he? ;)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
10.5K

Het beste antwoord

Aan woorden op -ik waarvan deze slotlettergreep geen klemtoon heeft, wordt alleen de meervoudsuitgang -en gevoegd.

Een dergelijke regel is er ook voor woorden die eindigen op -es. http://www.onzetaal.nl/advies/bajes.php

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik kan me nog herinneren dat ik dit in de zesde klas van de lagere school (groep 8 nu) heb gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, hartstikke bedankt!

Andere antwoorden (3)

dat komt omdat de i niet lang wordt omdat hij niet aan het einde van een lettergreep staat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
De 'i' is helemaal niet lang. Hoe zit dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoor nooit iemand "slimmerieken" zeggen (of deze moet een accent hebben o.i.d.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit antwoord klopt niet. Zie mijn antwoord.
klemtoon ligt op SLIM niet op ER of IK. dus dan komt het stam + en verhaal weer.

Toegevoegd na 1 minuut:
ER moet MER zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de klemtoon op de eerste lettergreep ligt.
Abonnee, klemtoon op laatste lettergreep, dus nn.