Wat is de tegenstelling van trots?

"Ik ben trots op me zelf!"
"Nou ik niet, ik ben ???"
Sorry als dit geen goed voorbeeld is :P

Toegevoegd na 4 minuten:
Ander voorbeeld:
Nou nee, ik ben er niet trots op.
Maar.. (ik ben er ook niet het tegengestelde van trots)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
13.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag! ;-)

Antwoorden (18)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom die minnen? Dít is het beste antwoord! + van mij!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben dan zo benieuwd naar de mingevers. Waarom, inderdaad. Ik denk niet dat de minners weten wat ootmoed betekent.
Vernederd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenstelling van trots is schaamte.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Misschien "Ik schaam me voor mezelf" ?
14 jaar geleden
teleurgesteld?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is ook het eerste aar ik aan dacht.
Je kan jezelf in tegenstelling tot trots ook walgelijk vinden.
Denk wel als je van jezelf walgt om dit bespreekbaar te maken. B.v. je arts of als je deze drempel te hoog vindt liggen met een vriend/in of een ander vertrouwenspersoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De beste uitdrukking lijkt mij: Ik ben niet trots op me zelf.
Ik kan zo geen woord bedenken,dat het tegenovergestelde van trots is.

Toegevoegd na 4 minuten:
Volgens mij, na enig nadenken,komt nederigheid het best in de buurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
ja, nederigheid, +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ja voor mij is nederigheid ook het beste antwoord, maar dat mag niet verward worden met slaafsheid; een nederig iemand kan heel goed voor zichzelf of voor een zaak staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En... een synoniem voor nederigheid is ootmoed. Dat brengt ons terug bij het eerste antwoord.
nederigheid is het tegenovergestelde van trots in de ene betekenis, teleurstelling is het tegenovergestelde van trots in de andere betekenis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beschaamd? Als je blij bent met je eigen beslissing ben je trots. Ben je dit helemaal niet dan schaam je je e een beetje voor. Als dit (en de andere suggesties) het niet is dan denk ik dat er geen goede tegenstelling van is...

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik google het even, en vernedering wordt genoemd, dus schaamte komt in de buurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je een trotse houding, dan loop je fier rechtop.
Ben je deemoedig, dan houd je je hoofd gebogen en toont nederigheid. Het tegengestelde dus.
Ben je trots dat je iets bereikt hebt, dan schaam je je als je niets bereikt hebt. Een andere tegenstelling van trots.
amc
14 jaar geleden
Nederigheid is het juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenstellingen van trots op je eigen bezit of prestaties zijn minachting en desinteresse. En de tegenstelling van trots op de prestaties van een ander is jaloezie.

Bij trots gaat het er namelijk om dat iets je voldoening geeft en dat je je er persoonlijk bij betrokken voelt. Je vindt het dan ook waardevol en belangrijk en je voelt je daarbij vereerd. Dat geldt ook in het geval je trots bent op (de prestaties van ) iemand anders. Je voelt je daar dan ook persoonlijk mee verbonden.

Minachting houdt in dat je het laag acht en onbelangrijk vindt. Je hebt er geen interesse voor. Dit blijkt zeker ook uit je lichaamstaal. Bij trots straal je. Je aandacht is gericht op datgene of de persoon waar je trots op bent. Je bent fier, loopt rechtop en oogt zelfverzekerd. Je keert je toe naar de persoon of situatie waar je trots op bent.
Bij minachting en desinteresse keer je je er juist van af. Het kan je dan niet boeien; het staat je tegen - wat dan ook blijkt uit je manier van doen.

Als het gaat over trots op de prestaties, het bezit of het uiterlijk van iemand anders is de tegenstelling jaloezie. In dat geval kun je niet uitstaan wat de ander heeft bereikt of gepresteerd. Je wordt dan gedreven door afgunst in plaats van trots. Je bent dan niet blij voor de ander, maar wordt dan gekweld door de pijn van zelfmedelijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederigheid en bescheidenheid.

Bescheidenheid kan een aantal dingen betekenen, zoals het ontbreken van eigendunk of verwaandheid en een terughoudendheid om over eigen bekwaamheden, prestaties en bezittingen te roemen.

Volgens één verwijswerk betekent bescheidenheid ook ,,binnen grenzen blijven”.

Iemand die bescheiden is, blijft binnen de grenzen van goed gedrag. Hij erkent ook dat er grenzen zijn aan wat hij moet en kan doen.
Hij weet dat er dingen zijn waartoe hij niet gerechtigd is.

Wij voelen ons beslist aangetrokken tot bescheiden mensen. „Niets is beminnelijker dan ware bescheidenheid”, schreef de Engelse dichter Joseph Addison.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik trots op mezelf of op mijn dochter ben is dat toch geen gebrek aan bescheidenheid? Ik denk dat ik mij bescheiden kan opstellen en toch trots zijn. Ik kan trots zijn zonder dat ook maar uit te spreken. Dat is zeer bescheiden. Het is dus geen tegenstelling denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is inderdaad een gerechtvaardigde trots,die zoals je zelf zegt door bescheidenheid gedoseerd wordt .
Ik denk ook schaamte (ik ben er niet trots op maar schaam mij ervoor). En ook desinteresse (ik ben er niet trots op; het interesseert mij niets.) Bescheidenheid lijkt mij niet. Ik kan immers trots zijn op mezelf of op mijn dochter zonder dat ik dat laat blijken. Ik ben dan trots en toch bescheiden. Dat zijn dus geen tegenstellingen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nederigheid lijkt mij ook niet, dat lijkt veel op bescheidenheid. Dat geeft eerder weer dat iemand zich onderdanig opstelt en dat is ook geen tegenstelling van trots.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik schaam me
Ik schaam me dood
Ik schaam me als Nederlander met een partij die Trots op Nederland heet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het om een incident gaat:
"Ik ben trots op me zelf!" dan heb je iets goed gedaan.
"Nou ik niet, ik schaam mij ervoor", dan heb je het dus slecht gedaan.

In het algemeen:
"Ik ben trots op me zelf!" Dan ben je blij met jezelf.
"Nou ik niet, ik voel mij beschamend", dan ben je niet blij met jezelf.

Ander voorbeeld:
"Nou nee, ik ben er niet trots op, maar het is ook niet zo erg dat ik me daar vreselijk voor schaam."

Als je ergens niet trots op bent, dan hoef je je nog niet vernederd te voelen, of je ootmoedig te gedragen, dan kan het ook gewoon zijn dat je het niet helemaal goed gedaan hebt, er dus niet helemaal blij mee bent, zonder jezelf te kort te doen.