is er net zoiets als benjamin, maar dan voor oudste?

ik wil graag weten:is er een soort van benjamin(jongste) maar dan voor oudste?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
11.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
senior

Het beste antwoord

"Benjamin" is een bijnaam die vaak wordt gegeven aan de jongste zoon, maar in bredere zin ook aan het jongste lid van een groep. De oudste van een groep wordt vaak "Nestor" genoemd, al hoeft dit niet per se op leeftijd te slaan. Het kan dan ook gaan om bijvoorbeeld het aantal jaren ervaring.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is de eerstgeborene, en als dat een zoon is: de stamhouder.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt!
"Metusalem"?
Toegegeven, minder gebruikt in dezelfde zin als "hij is onze benjamin", maar wel vergelijkbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Dan zou het niet om een kind gaan, maar om iemand die heel oud is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het woord "benjamin" is toch ook niet tot kinderen beperkt? Bijvoorbeeld, je kan de benjamin zijn van je sportteam, of van je collegas op het werk, of een reisgezelschap, etc.
http://www.woorden.org/woord/benjamin
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo slecht vond ik mijn suggestie niet. Maar nestor is beter.