Waterkoud is het als de lucht buiten zowel koud als vochtig is. Meestal volgt er dan regen, hagel of sneeuw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik noem dat zuur weer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga geen bron vermelden maar uit van mijn eigen ervaring....

Ik vind het waterkoud als ik de kou kan vergelijken met de kou die ik voel als ik lekker lig te zonnen (lees bijna overhit ben) en even wil afkoelen... als ik dan in het water stap dan vind ik het wate.r...... waterkoud (en de dampen en het water bruist als ik in stap ;-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het was vroeg voor een zaterdag. Om vijf voor acht draaide ik mijn auto de carpoolplaats op. Je moet er iets voor over hebben als je dochter op hockey zit. Het was koud en vochtig.

Er stonden al enkele ouders te wachten. Ik ken ze wel maar niet heel goed. Het is niet netjes om je mond dicht te houden in gezelschap, dus wat doe je als je samen met relatief onbekenden staat te wachten? Inderdaad, je praat over het weer. Ik dus ook.

Ik zeg tegen een vader: 'Lekker koud he?', waarop hij antwoordt: 'Nou! Waterkoud!'.

Waterkoud. Die had ik al een tijdje niet gehoord. Wat een vreemd woord is dat eigenlijk. Ik snap het wel: het is koud en vochtig, dus waterkoud. Water kan echter ook warm zijn, maar ik heb nog nooit iemand bij warm en vochtig weer waterwarm horen zeggen. En wat zeg je dan bij koud en droog weer? Droogkoud? Luchtkoud? IJskoud zou kunnen, maar wat als het niet vriest maar wel koud en droog is?

Waterkoud is niet meer dan een cliché om stilte te bestrijden, maar dat was mijn openingszin over het weer ook. Toch vind ik waterkoud een onlogisch woord dat mijn irritatiethermometer iets doet stijgen tot een 2 op de irrischaal.