Kent iemand het Chinees Alfabet?

Ik zou graag het Chinees alfabet willen.
Kent iemand die?
Ik begrijp dat je die niet op je toetsenbord kunt maken maar sommigen hebben daar iets speciaals voor?
En met het chinees alfabet.
Zet je dan gewoon als je bijvoorbeeld ''kip''
wilt schrijven de chinese K,i en P neer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.5K

Het beste antwoord

Goede Vraag en jammer dat er zo flauw over wordt gedaan. Voor hetzelfde geld zijn er straks meer mensen die Chinees spreken dan Engels. Een van de E-learning goeroes die ik ken, Elliot Masie, heeft wekelijks een chat met een Chinese vrouw (via de webcam) waarbij ze samen thee drinken en zij hem de basis van het Chinees leert. Dat is pas grenzeloos leren!

Het Chinese alfabet bestaat uit tekens die een woord of deel van een woord voorstellen. Jouw idee dat er een letter is voor k, i en p klopt dus eigenlijk niet. In feite heeft het Chinees één teken voor kip: 雞

Zo'n teken is samengesteld uit verschillende symbolische tekens.

Chinezen hebben ook een toetsenbord met deze tekens. Op de afbeelding zie je de tekens én de westerse letters. Maar bedenk wel dat het Chinees dus niet een kwestie is van letters achter elkaar zetten zoals wij doen, maar een kwestie van symbolen achter elkaar zetten.

Om een indruk te krijgen van de taal zou je eens kunnen kijken op onderstaande link.

Toegevoegd na 11 minuten:
Als de Chinese tekens niet worden weergegeven moet je de Chinese karakterset voor Windows activeren. In onderstaande cursus wordt daar ook aandacht aan gegeven.

Onderstaande cursus is heel uitgebreid. Je kunt er ook leren dat de traditionele tekens heel anders zijn dan de moderne. Hier staat bijvoorbeeld precies hetzelfde, maar sommige tekens zijn net weer iets anders. Behoorlijk ingewikkeld dus.

昨天那個賣東西的敲了我竹槓,
以後我不要去他那兒買東西了!

昨天那个卖东西的敲了我竹杠,
以后我不要去他那儿买东西了!

Zuótiān nà ge mài dōngxi de qiāo le wǒ zhúgàng, yǐhòu wǒ bú yào qù tā nàr mǎi dōngxi le!

(Die verkoper heeft me gisteren afgezet. Van hem koop ik nooit meer iets!)

Toegevoegd na 20 minuten:
Ook een leuk weetje:

De Chinese karakters heten Hanzi. Er zijn er ongeveer 12.000 moderne Chinese karakters (Hanzi). Er zijn er echter veel meer (40.000 - 50.000), sommige zijn in onbruik geraakt. De "gemiddelde" Chinees kent 4000 tekens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn eerste + voor een M !
Dat betekent dat dit wel een uitzonderlijk goed antwoord is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel verhelderend, +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk persoonlijk (als ik naar die tekens kijk) dat Japans nog makkelijker te leren is; de tekens zijn meer letterachtig. Chinese tekens zijn zowat allemaal vierkant... Het kost voor Chinesen ook jaren training om hun taal te leren, en dan kennen ze nog maar een deel van alle tekens (360). Het is heel erg cultuurbarbarisch om te zeggen, maar ik denk dat alle chinezen sneller Engels beheersen (alles is daar ook nog tweetalig) dan andersom.

Andere antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk hier eens!

http://ww.chinesetaal.org/alfabet.html