Waarom lezen we woorden soms verkeerd?

Bijvoorbeeld: "kopen" in plaats van "knopen"
Is het omdat je dan "te snel" leest?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
9.7K

Het beste antwoord

Omdat we geen hele woorden lezen, we kijken naar letter combinatie's. Er zijn van de stukjes tekst waar ze alle klinkers hebben weggelaten en die zijn prima te lezen.
Door het kijken naar die letter combinatie's gaat er wel eens iets fout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo lees ik dus ook.... ik lees een boek dan ook 2 keer zo snel uit als man lief die volgens mij elke letter bestudeerd ;-) +1 Moet wel toegeven dat hij de details van het boek achteraf beter kan omschrijven als ik,...... blijkbaar vinden mijn hersenen dat info die niet belangrijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dan nu de vraag wie er meer geniet van het boek :))

Andere antwoorden (7)

Het sjinhct niet zeveol uit te mkean in wleke vorlodge de ltertes van een woord satan. Als de ertsee en de lsaatte lteter op de jstuie palats satan kun je de meeste wooerdn znedor pemrolben lezen. Dit kmot dadoort je heenersn geen atrpae lrttees lezen, maar hlee wordeon.

Toegevoegd na 1 minuut:
maar je knut er hlee leuke slpeltejes mdoeeen op dzee wxonieemordr:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Top antwoord daar was ik naar aan het zoeken!!!! er was ooit zo email die rond ging..... plus 1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(let op de bron: min kukel......ja ja )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOLLL
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hikratskte bdnkaet voor je anowtrod! Je bent heel dluidiejk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Arapt hè! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zlefs ik als dsyclet kan het mtieolooes lzeen. Alelen weet ik het lastate wrood neit: 'wxonieemordr'.
vgolnes mij is het zfles zo dat je dit atnorwod gooewn knut leezn.

Hoe het precies zit weet ik niet, maar het heeft volgens mij iets te maken met het verwerken van tekst door de hersenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan alleen maar uit eigen ervaring praten... en ja dan lees ik te snel en niet geconcenteerd. Ik lees dan alleen de begin en eind letter en mijn hersenen vullen de rest aan.... en tja dat gaat niet altijd goed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dyslexie (uit het Grieks δυς- dys- ("beperkt") en λέξις lexis ("woord"), dus beperkt lezen) (ook wel als woordblindheid aangeduid) is een verzamelnaam voor een aantal aandoeningen die gepaard gaan met problemen met vooral geschreven taal.

Toegevoegd na 24 minuten:
Het is dus in weze een hele lichte vorm van dyslexie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er is een filmpje over gemaakt vanaf 1.40 wordt er andacht aan besteed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is gewoon puur hoe jij er naar kijkt aan die woord. Dat is dus heel normaal dat je soms een woord verkeerd leest. zoals jij zeg ipv kopen knoppen. oog misverstand ofzo iets...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lieve jij,
Lieve andere mij,

Enjoy the Club.

Dit komt onder andere omdat een deel van jouw bewustzijn zich op de tekst concentreert terwijl een ander deel van jouw bewustzijn reeds in versneld tempo met andere zaken in een andere dimensie en/of tijdzone bezig is.

Het zal jou tot nog toe misschien ontgaan zijn maar als jij bijvoorbeeld knopen leest terwijl er kopen staat dan ben jij in gedachten reeds bezig met iets wat binnen een vrij korte tijdspanne van belang zal zijn voor jou.
Er zal bijvoorbeeld een knoop op de grond liggen of er zal onverwacht een knoop aan een kledingstuk ontbreken. Of er zullen knopen in jouw of andermans haar zitten. Of je zal de knoop moeten doorhakken aangaande de aankoop van iets.
Er zijn oneindige relaterende mogelijkheden die zich ontegensprekelijk zullen manifesteren na zo'n 'multi-lezing' doch doorgaans schenken we er geen aandacht aan of wijten we ze aan toeval.

Je hoeft hier uiteraard niet echt bij stil te staan. Ik heb dat ook niet bewust gedaan maar op een gegeven moment doen die zaken zich zo veelvuldig en heel duidelijk voor dat je er niet meer naast kan kijken dat er een duidelijk verband is tussen het lezen wat er staat en het lezen wat je denkt wat er staat.

Het leven hangt dus aaneen van die 'toevalligheden' die zich op een gegeven moment dermate manifesteren dat je het onmogelijk nog toeval kan noemen.

Wij leven nu eenmaal meerdere levens tegelijk of met andere woorden, ons totale bewustzijn huist nu eenmaal in meerdere dimensies tegelijk die onlosmakend met elkaar verbonden zijn en elkaar dus voortdurend informeren. Wij nemen hier slechts met een deel-bewustzijn waar doch we reizen met dat deelbewustzijn als het ware naar de dimensie waar we alles wat nu nog onverklaarbaar lijkt als heel normaal en evident zullen ervaren. Hoe bewuster we ons van alles worden hoe sneller we met ons bewustzijn door alle ervaringsvelden van het Kosmisch Brein (Akasha-veld) reizen.

Geniet er in ieder geval van want je hebt met een prachtige gave te maken die jou nog veel vreugde zal bezorgen eens je er mee om weet te gaan.

Liefs en Big Smile van me

Gerda Maria Hendrickx
Glimlach-f-Luisteraar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk denk ik trouwens, over lezen gesproken, dat je onderstaande uit je antwoorden weg zou moeten laten: Lieve jij,
Lieve andere mij, Liefs en Big Smile van me Gerda Maria Hendrickx
Glimlach-f-Luisteraar