Hoe verbeter je je Engels luistervaardigheden?

Ik heb pas geleden een luistervaardigheidstoets gehad van Engels ik heb 12 punten gehaald van de 45, maar doordat de CITO paar fouten in de toets hadden gemaakt, mogen we hem in maart opnieuw doen. Ik ben erg slecht in het Engels luisteren en begrijp veel woorden niet. Hebben julie tips om mijn luistervaardiheid te verbeteren?
Ik zit in HAVO 5, examenjaar dus. Gemiddeld sta ik nu een 5.3 voor Engels

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.8K
Powergen
10 jaar geleden
Naar mijn weten is alleen het kijk gedeelte voor de HAVO herkansen, zonder een andere herkansing te missen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij ons word het kijk-en luistergedeelte herkanst zonder een herkansing te missen
Poet
10 jaar geleden
Veel video's met lyrics bekijken. Net zolang herhalen tot je de woorden stuk voor stuk kunt horen.

Het beste antwoord

Kort en bondig, door Engels te luisteren.
Een taal leer je het beste door er mee bezig te zijn.

Het heeft mijn Engels enorm goed gedaan door films en series op BBC te kijken met de ondertitels voor doven en slechthorenend. Je leest op dat moment de woorden die je hoort. Je kunt eventueel ook zonder ondertitels kijken, maar ik heb zelf gemerkt dat het allemaal een stuk makkelijker te volgen is met die ondertitels voor doven en slechthorenden. Veel engelstalige dvd's hebben die optie, maar ook op televisie kun je dat opzetten via teletext.
Ook kun je bijvoorbeeld de songteksten van je Engelsetalige lievelingsliedjes opzoeken en die lezen terwijl je naar het lied luistert.

Niet alleen het luisteren naar de taal is belangrijk, je woordenschat opbouwen ook. Hiervoor moet je lezen. Dit hoeft geen boek te zijn, engelstalige websites over onderwerpen die je interesseren werken ook goed. Engelsetalige (web)comics lezen ook. Kies iets wat je leuk vindt om te doen en doe dat in het Engels.
Verder is het belangrijk dat als je een woord niet kent of begrijpt, dat je het even opzoekt in een woordenboek. In het begin zocht ik de woorden op in een engels-nederlands woordenboek, zodat ik de Nederlandse vertaling kreeg. Tegenwoordig gebruik ik een engels woordenboek om de definitie en synoniemen van het engelse woord op te zoeken, dat maakt de betekenis van een woord ook duidelijk en zo blijf je ook een beetje in dat Engels zitten. En je leert er meteen een paar andere woorden bij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wat voor mij op sublieme wijze heeft geholpen, is het zonder ondertiteling kijken naar Engelse (evt Amerikaanse) films al dan niet met de engelse ondertiteling.
Je kan bij een DVD instellen dat er geen Nederlandse ondertiteling bij zit.
Dan kan je namelijk zelf een onderwerp kiezen dat jou ligt, en omdat je het interessant vindt zal je het vanzelf leren luisteren. Je hoeft ook niet elk woord te kennen, je wordt vooral zelfverzekerder en zal globaler leren luisteren, zodat je de teksten begrijpt.
Zenuwen zorgen al voor een groot deel van de slechte resultaten, probeer jezelf dus gewend te raken aan engelse teksten. Dat je het niet meer ziet als die vervelende taal, waar zoveel van afhangt. Maar leer hoe prachtig deze taal is.

Zo haal je hopelijk ook wat spanning en lading er van af.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt het antwoord eigenlijk zelf al gegeven.
Je begrijpt veel woorden niet, dus is je woordenschat niet zo groot en kun je gesprekken ook niet goed volgen, omdat je een woord niet herkent.

Dus je zou alle woorden kunnen leren die in je Engelse leerboek staan.

Wat ook helpt is om een paar keer te oefenen met oude examens die je op het internet kunt vinden.

Veel succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is juist het probleem! We hebben geen leerboeken voor Engels! We krijgen alle grammatica etc.uitgedeeld in stencils