Wat is de juiste zinsopbouw?

Uiteraard moet het een feestje worden WAT/DAT/DIE voor iedereen haalbaar is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Het beste antwoord

Een feest DAT voor iedereen haalbaar is. Handig erbij is wellicht nog haabaar in welk opzicht. Financieel ? Qua tijd ? Planning ? Entourage ?

WAT is fout omdat dat een vragend voornaamwoord is, dat inderdaad wel eens verkeerd gebruikt wordt (lijkt mij een germanisme wellicht), en in het Nederlands niet in die vorm gebruikt kan worden.

DIE is fout omdat feest onzijdig (het) is, en bij het lidwoord HET hoort het aanwijzend voornaamwoord DAT.
DIE hoort bij het mannelijk/vrouwelijk lidwoord DE.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, moest het wegens een paar vreselijke tikfouten wel weer weghalen en opnieuw plaatsen, dus ben inmiddels dik ingehaald :lol:

Andere antwoorden (1)

Dat

Toegevoegd na 7 minuten:
Het boek dat ik lees verdient nog steeds de voorkeur, al komt wat heel vaak voor, zoals ook de Algemene Nederlandse Spraakkunst vermeldt. Zeker in de schrijftaal wordt het boek dat hoger gewaardeerd dan het boek wat. Naar het onzijdige zelfstandig naamwoord boek (een het-woord) wordt dan verwezen met het betrekkelijk voornaamwoord dat. Het gebruik van wat in het boek wat, het meisje wat, het land wat, enz. is een bekende taalergernis.

Het betrekkelijk voornaamwoord wat wordt in de meeste taaladviesboeken wél als juist beschouwd in de volgende gevallen:

Na een onbepaald woord als iets, niets, alles of het enige:
Ik zoek iets wat weinig ruimte inneemt.
Er is niets wat me nog interesseert.
Dat is het enige wat ik nog wilde zeggen.
(Maar zie de opmerking onderaan.)

Na een voornaamwoord (dat, datgene):
Sommige mensen hebben het vooral over datgene wat fout gaat.
Dat wat je niet hebt, is altijd het aantrekkelijkst.

Na een zelfstandig gebruikt bijvoeglijk naamwoord, meestal een overtreffende trap, of na een (rang)telwoord:
Al is het het laatste wat ik doe.
Het allereerste wat ik doe als ik thuiskom, is de kat aaien.
Het magische wat in de Harry Potterboeken zit, maakt ze juist zo leuk.
(Maar zie ook de opmerking onderaan.)

Als het terugslaat op een hele zin:
Het museum ging failliet, wat een grote strop was voor de gemeente.
Het boek dat ik op het moment lees, vind ik prachtig, wat me verbaast gezien de recensies.

Als het antecedent (datgene waarop wat slaat) niet genoemd is:
Wat die man eet, wil ik graag ook.
Het is mij een raadsel wat hij bedoelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom! Dat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat