Is Fries een taal of een dialect?

Opnieuw gesteld vanwege verkeerde opvattingen die leidde tot verwijdering van vorige vraag.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus als de antwoorden niet naar je zin zijn stel je de vraag opnieuw in de hoop dat de antwoorden meer stroken met je verwachting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En waarom stel je de vraag überhaupt opnieuw, uit de antwoorden op de vorige vraag bleek toch op zijn minst dat Fries gewoon een taal is. Daarnaast is deze vraag al vaker aan de orde geweest hier op GV.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je bij: http://www.goeievraag.nl/zoek?q=fries (zoekfunctie) kijkt zie je dat het onderwerp al zeker een keer of vijf is behandeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Dus als de antwoorden niet naar je zin zijn stel je de vraag opnieuw in de hoop dat de antwoorden meer stroken met je verwachting." De titel bestond uit de woorden 'taal', 'dialect' en 'spraakgebrek'. Waardoor antwoordgevers de vraag als onserieus gaan opvatten en lollige antwoorden gaan geven. Ik had zelf de antwoorden nauwelijks gelezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus je maakt een vergissing, ben er nu ook al uren geleden op gewezen dat de vraag al zeker vijf keer is behandeld, je kijkt bovendien niet naar reacties en antwoorden en je stelt de vraag opnieuw?

Het beste antwoord

Het Fries is een taal, geen dialect. De belangrijkste reden om het Fries een taal te noemen is de ontwikkeling ervan; binnen de West-Germaanse talen is het Fries een van de vier takken die daarin onderscheiden worden. Het is zelfs ouder dan het (aparte) Nederlands; dat werd vroeger namelijk als deel van het Duits gezien. Vandaar dat een paar eeuwen geleden Duits en Nederduits normale aanduidingen waren voor wat wij nu Nederlands noemen. Het Oudfries heeft zelfs meer weg van het Oudengels dan van de oudste fasen van het Nederlands (of eigenlijk: het westelijkste Duits).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Fries is een taal, en Gronings een dialect...., m'n jong!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fries is een taal, en alszodanig geaccepteerd.
Als je er zelf anders over zou denken ben je daar natuurlijk vrij in.
Ik begrijp wel waarom je het vraagt, want volgens mij zien alleen de friesen er het nut van in fries te spreken.
Ikzelf ben ook van mening dat het een dialect is. Ik vind het nog onprettig om naar te luisteren ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Friesland is al sinds een aantal decennia door de Nederlandse overheid als tweetalige provincie erkend. In 1996 werd het Europees Verdrag voor Regionale en Minderheidstalen in Nederland geratificeerd, waaronder het Fries volgens hoofdstuk III (48 opties voor taalbescherming) erkend werd. In 2001 werd een Convenant Friese Taal en Cultuur tussen de Nederlandse overheid en de provincie Friesland gesloten. Dit document is de implementatie van bovengenoemd Europees Verdrag. In 1995 werd het officieel toegestaan om Fries te spreken in lokale en provinciale samenkomsten. Sinds 1997 is het ook officieel toegestaan om Fries te gebruiken voor het gerecht, alhoewel het spreken ervan natuurlijk al oogluikend werd toegelaten. Door een aantal wetswijzigingen in de laatste jaren zijn officiële stukken in het Fries vrijwel altijd rechtsgeldig. In 1980 werd Fries een vak op de basisschool, in 1993 ook in de eerste vijf jaar van het voorgezet onderwijs. Al in de jaren zeventig was het mogelijk om Fries als examenvak te kiezen. De provinciale overheid en diverse gemeentes zijn sinds kort begonnen met actief taalbeleid. In de afgelopen tien jaar zijn er nu vier plattelandsgemeentes waarin de officiële plaatsnaam de Friese is. Bijna alle gemeenten op het vasteland hebben tweetalige plaatsnaamborden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fries is een erkende taal!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Friezen zeggen dat het een taal is, en wie ben ik om het een dialect te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is maar net welke definitie je hanteert. Volgens een officiele definitie is het een taal. Maar het lijkt verdomd veel op andere nedersaksische dialecten/talen. Het verschil is kunstmatig.
Zodra een land zijn eigen taal erkend wil zien, heb je een taal. Als nederland niet als apart land zou bestaan, zou het een germaans dialect zijn, wat we hier spreken.
Dus laat het los......het gaat erom of je elkaar kunt en wilt verstaan en begrijpen. Als het *willen* er is, lukt het altijd. En hoe het geluid wat je maakt dan heet, wat maakt het uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fries is een taal.

Toegevoegd na 1 minuut:
leuk om naar te luisteren ook.

Toegevoegd na 3 minuten:
luister hier bijvoorbeeld
http://www.youtube.com/watch?v=YDBmjC5DZrM
maar eens naar Nynke Laverman...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is net een taal!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is een taal anders kon ik het wel verstaan als het een dialect zou zijn