Wanneer is het nu jouw en wanneer jou? Ben zeker niet de enige wie die fout maakt, wanneer is het nu jouw en wanneer jou?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
17.6K

Het beste antwoord

Jouw duidt altijd bezit aan en bij jou gaat het om een persoon
Bijvoorbeeld: JOUW fiets (bezit).
Iets aan JOU geven (persoon)
JOUW koekjes zijn heerlijk (bezit)
Ik zag JOU in de supermarkt(persoon)

Als je twijfelt of je jou of jouw moet schrijven, is het soms handig jou(w) in gedachten te vervangen door hem (kan alleen persoonlijk voornaamwoord zijn) of zijn (kan alleen bezittelijk voornaamwoord zijn). Als hem in de zin past, past jou ook; als zijn in de zin past, is jouw juist:

Ik heb het hem gevraagd, dus: Ik heb het jou gevraagd.
Gijs zag hem gisteren in de stad, dus: Gijs zag jou gisteren in de stad.
Is dat van hem of van haar?, dus: Is dat van jou of van haar?
Is dat zijn boek?, dus: Is dat jouw boek?
Zijn moeder houdt erg van toneel, dus: Jouw moeder houdt erg van toneel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

''jouw'' als in bezittelijk ...............................................................................................................................
ben je van Feyenoord of wat? komt niet heel slim over..

Toegevoegd na 1 minuut:
dat is JOUW gemist doelpunt
ik hou niet van JOU
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw is bezittelijk voornaamwoord, dus bijvoorbeeld 'jouw ding.'

Jou is een persoonlijk voornaamwoord dat geen bezit aanduid, bijvoorbeeld 'ik stel jou een vraag,' maar als jij mij een vraag stelt is het wel weer 'jouw' vraag omdat die vraag dan van 'jou' is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik probeer dit mijn hele leven al aan mensen uit te leggen.
Het is hopeloos hoor..
zucht.. +
Zoals gezegd: jouw is bezittelijk, daar gaat het is om wat van jou is.
Jouw vraag is voor jou belangrijk.

De vraag die jij stelt is nu jouw vraag.
Dus voor jou dit antwoord.

Met als aanvulling:

En je bent zeker niet de enige DIE die fout maakt. (niet wie).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kun je dan ook niet beter zeggen.. de enige die deze fout maakt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En je bent zeker niet de enige DIE die fout maakt. (niet wie). Die DEZE fout maakt. Nooit die die of je je! Wanneer je je zelf..............= jij je zelf. Is maar een tip hoor!
+ voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja Jeanette, wat jij voorstelt is wel mooier.
Als Nederlands je moedertaal is is er een goed foefje voor om het te achterhalen. Vervang jou/jouw door u/uw, dan hoor je of er een W achter moet of niet.

Het is inderdaad zo dat jouw een bezittelijk voornaamwoord is, maar dat blijft verwarrend, want:
Jouw ding is van jou.
Vervangen door U:
Uw ding is van u, je hoort er vanzelf..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
goeie tip,+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk Dounja! +