Hoe anders had menselijke beschaving er uit gezien als taal nooit was uitgevonden?

Toegevoegd na 16 uur:
Ik kwam op deze vraag omdat ik een artikel had gelezen over iemand die het ontstaan van taal had geprobeerd te vinden. Volgens hem is taal begonnen toen de agricultuur ontstond. Dat betekend dat er wel een vorm van beschaving daarvoor geweest moet zijn. Overigens verwierp hij de gedachte dat taal zou zijn ontstaan om te kunnen communiceren tijdens het jagen. Hij gaf als voorbeeld dat er andere diersoorten zijn die in groepsverband jagen zonder taal zoals wij dat kennen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Antwoorden (11)

Dan was er misschien telephatie geweest, en hadden mensen dit meer ontwikkeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
taal is er altijd in de vorm van gebaren en lichaamstaal. Als jij spraak en geschrift bedoeld, dan waren we waarschijnlijk minder georganiseerd wegens gebrek aan communicatiemiddelen. We hadden vast overleefd, dat doen dieren ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou één grote pantomime geweest zijn, waarbij de dingen best duidelijk gemaakt konden worden.
In plaats van het omslachtige "ga je mee brommers kieken" werd je als vrouw gewoon aan je haren de grot mee ingesleept. Wel zo duidelijk :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net als lang geleden waren we dan primitief gebleven waardoor je niet meer zou kunnen spreken van een beschaving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Taal is niet uitgevonden, het was er altijd al.

De mens heeft een mond, tong en stembanden, heel handig om geluid mee te produceren ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder taal, geen beschaving.

Taal - en zeker geschreven taal - is namelijk het beste middel om kennis over te dragen, zeker wanneer je taal zover ontwikkeld is dat je kunt praten over dingen die niet direct voorhanden zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kwam op deze vraag omdat ik een artikel had gelezen over iemand die het ontstaan van taal had geprobeerd te vinden. Volgens hem is taal begonnen toen de agricultuur ontstond. Dat betekend dat er wel een vorm van beschaving daarvoor geweest moet zijn. Overigens verwierp hij de gedachte dat taal zou zijn ontstaan om te kennen communiceren tijdens het jagen. Hij gaf als voorbeeld dat er andere diersoorten zijn die in groepsverband jagen zonder taal zoals wij dat kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ninteddy: Dat lijkt me duidelijk niet de context van deze vraag. @Dubster: Als taal gelijktijdig ontwikkelde met agricultuur, dan zijn taal en cultuur gelijktijdig ontstaan. Het is met dank aan de agricultuur dat we de tijd hebben gekregen om iets anders te doen dan de hele dag naar voedsel zoeken, en dus dankzij agricultuur dat we de tijd hebben om cultuur op te bouwen.
Ik denk dat mens zonder taal niet veel verschilt had van bonobo's, chimpansees, gorilla's of oerang oetangs. De extra intelligentie heeft zeer beperkte waarde als je het niet kunt communiceren en cultiveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Menselijk beschaving is een resultaat van de taal... Was er geen taal dan was er geen beschaving... Dan hadden we collega orang oetans en gorilla´s...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Taal en beschaving gaan hand in hand. Zonder taal geen beschaving, want geen communicatie. Taal kan ook gebarentaal zijn natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder taal geen beschaving.
http://users.telenet.be/yoga.vedanta.aalst/sarasvatievallei.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gesteld dat er een mensenras zou zijn zonder stembanden maar met een geëvolueerde schrijftaal. Ja In dat geval zou de mensheid zelfs mss sneller vooruitgegaan zijn omwille van minder emotionele communicatie en dus rationeler. Maar zoals je die vraag stelt is m.i. taal een onvoorwaardelijk onderdeel van de beschaving : van oerklanken en onomatopees tot volwaardige zinnen en abstracte woorden is ongelooflijk boeiend aan de evolutie van de mensheid.