Wat is de regel voor het gebruik van 'de' of 'het'?

Waarom is een schaap, het schaap in plaats van de schaap én een deur niet het deur in plaats van de deur?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Het beste antwoord

et Nederlands heeft twee lidwoorden: het voor onzijdige woorden en de voor mannelijke en vrouwelijke woorden. Wie het Nederlands als moedertaal heeft, weet meestal vanzelf of een woord de of het krijgt. Maar voor buitenlanders die het Nederlands leren, is het voor het grootste deel een kwestie van uit het hoofd leren. Er zijn namelijk geen regels voor. Gelukkig is er wel enig houvast.

De volgende categorieën woorden zijn het-woorden:

verkleinwoorden: bloempje, jongetje, vaasje;
namen van talen: Nederlands, Swahili;
namen van landen en plaatsen: het tolerante Nederland, het Duitsland van na de oorlog, het statige Den Haag;
namen van metalen: ijzer, kwik;
namen van windrichtingen: noorden, zuidwesten;
namen van sporten en spellen: tennis, scrabble, yahtzee;
woorden met twee lettergrepen die beginnen met be-, ge-, ver- en ont-: belang, geweer, verstand en ontzet;
woorden die eindigen op -isme, -ment, -sel en -um: communisme, instrument, kapsel en museum;
maar: de óf het deksel, de recruitment en de overemployment.
De volgende woorden zijn de-woorden:

woorden voor vruchten, bomen en planten: appel, eik, varen, fuchsia; namen van rivieren en bergen: Waal, Mount Everest;namen van cijfers en letters: vier, x, tussen-n;
de meeste woorden die personen aanduiden: ober, boer, boerin;maar let op het Kamerlid en het afdelingshoofd.
Verder zijn woorden met de volgende uitgangen meestal de-woorden:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

'Het' wordt gebruikt voor onzijdige woorden, en 'de' voor mannelijke of vrouwelijke woorden. In een woordenboek kun je controleren in welke van deze groepen een woord thuishoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's duidelijk vriendelijke Wendy,maar ondanks dat heb ik nog nooit een onzijdig schaap gezien,of ze moet door de mens zo gemaakt worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wel veel onzijdige schaapjes