Wat is de Nederlandse vertaling van het Engelse woord 'Gimbal'?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.7K

Het beste antwoord

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
top!
AWM
14 jaar geleden
Precies! Je was me net voor!

Andere antwoorden (3)

Een Gimbal is een draaibaar ondersteuning die de rotatie van een object over een enkele as toestaat.

Toegevoegd na 2 minuten:
In nederland ook wel een cardanische ophanging genoemd. Maar Gimbal is wereldwijd gebruikelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord is niet goed geschreven,het moet Gymball zijn en dat is het soort bal dat gebruikt wordt bij gymnastische oefeningen.
(Bij voorbaat dank)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
A gimbal is een gedraaide steun die de omwenteling van een voorwerp over één enkele as toestaat. Een reeks van twee gimbals, één opgezet op andere met orthogonal spilassen, kan worden gebruikt om een voorwerp verticaal toe te staan opgezet op diepste gimbal om ongeacht de motie van zijn steun te blijven. Bijvoorbeeld, gyroscopen, scheepsboord kompassen, fornuizen en zelfs gebruiken de drankhouders typisch gimbals om hen met betrekking tot rechtop te houden horizon ondanks het schip het werpen en het rollen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Gimbal staat voor (kompas)steun

http://www.ru.nl/socialewetenschappen/instrumentmakerij/archief/thijs_jacobs/