Wordt "er geen kaas van hebben gegeten" in andere landen ook gehanteerd met een ander voedingsmiddel dat daar populair is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal

Antwoorden (1)

Nee.

Ik heb gezocht naar alternatieven in het Engels, Frans, Duits en Spaans, maar kan ze niet vinden.

Volgens deze website http://www.proz.com/kudoz/dutch_to_english/idioms_maxims_sayings/4369450-ergens_kaas_van_gegeten_hebben.html is er in het Engels geen alternatief met een voedingsmiddel voor het Nederlandse spreekwoord.

Het spreekwoord wordt vertaald met:

"to know the ropes / to know the score / to know the ins and outs / to know backwards and forwards"

of

"to have an inkling / clue (although usually in negative environments (not an inkling / not a clue))",

en forumdeelnemer zoliq lijkt op zijn vragen

"Connaissez-vous un site internet où des expressions seraient "traduites" fr <-> nl ?"

"Evidemment ce genre de ‘traduction’ n’est pas toujours possible. Y’a t’il un équivalent-expression à: hij heeft er geen kaas van gegeten = il n’en a aucune idée / il n’y connait rien ?"

hier http://www.leforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=15&t=29710 geen (direct) antwoord te krijgen.

Dus ook geen alternatief met een voedingsmiddel in het Frans.

In de andere genoemde talen vond ik je vraag niet terug op internet.
Antoni