Kan men van het woord stoom het verkleinwoord stoompje maken ? En is dat dan taalkundig correct?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Het beste antwoord

Taalkundig is het correct. Zoals je van boom boompje maakt en van raam raampje, maak je ook van alle andere woorden die op een m eindigen een verkleinwoord met -pje.
Alleen wordt het woord stoompje eigenlijk niet gebruikt. Net zoals rijstje en mistje. Het zijn zelfstandige naamwoorden zonder meervoud. Maar als jij een zin maakt waarin je echt het verkleinwoord van stoom nodig hebt, dan moet je stoompje gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bamibal
10 jaar geleden
Het woord stroompje wordt wel degelijk gebruikt. Zowel als een klein riviertje, als bij een kleine hoeveelheid elektriciteit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het gaat over stoom, niet over stroom! :-)
bamibal
10 jaar geleden
Oeps, sorry!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geeft niet hoor, een bamibal is ook maar een mens :-)

Andere antwoorden (2)

Op zich zou het kloppen, maar het kan niet. Want stoom is geen tastbaar begrip maar een toestand, net als mist. Er is geen mistje te zien, en dus ook geen stoompje. Je zou kunnen schrijven 'een klein beetje stoom'.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je spreekt ook niet van regentje, maar het regent een beetje of het miezert.
Amadea
10 jaar geleden
bamibal
10 jaar geleden
Het woord stroompje wordt wel degelijk gebruikt. Zowel als een klein riviertje, als bij een kleine hoeveelheid elektriciteit.
bamibal
10 jaar geleden
Oeps, verkeerd gelezen!
Amadea
10 jaar geleden
Mits je er 'een' voor kunt zetten is het mogelijk 't woord te verkleinen, ja. Een stroom, toom, oom, boom, zoom. Maar dat kan niet bij stoom en room.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Taal is een levende ontwikkeling waarin steeds nieuwe woorden, gezegdes en/of ombuigingen bij komen of verdwijnen. Stoompje vind ik taalkundig goed kunnen; het woord misstaat niet. Wel raar dat het wel kan bij zoom: een zoompje in een rok maken, maar bij stoom ligt het weer anders. Een vernieuwd woord moet ook inburgeren en als iedereen eraan gewend is dan wordt het gewoon.
Amadea
10 jaar geleden
Nee hoor, azalaia. Woorden waar je geen 'een' voor kunt zetten gaan wat dat betreft niet veranderen. Er zullen altijd abstracte begrippen zijn die geen verkleinwoord en geen meervoud kennen.
Taalkundig is het in gebeginsel misschien correct om "pje" achter "stoom" te zetten, maar of iemand dit woord ("stoompje") ooit gebruikt? "Stoom" is een stof, een toestand, maar geen voorwerp.

Als men wil aangeven dat er niet veel stoom is of minder stoom (dan eerder) is, zal men niet een verkleinwoord gebruiken, maar zegt men gewoon dat er minder stoom (dan eerst) is, of dat er niet veel stoom is.

In de kunst en in de literatuur mag overigens veel (-er bestaat dichterlijke vrijheid-), dus een schrijver zou het wel kunnen gebruiken om een bepaalde sfeer te beschrijven, of om het beschreven verschijnsel op te laten vallen tussen zijn andere teksten. Uit de context moet dan blijken wat er precies wordt bedoeld.

Ook kan ik me voorstellen dat een kind dat de taal nog niet (goed) beheerst, het woord zou gebruiken.
Antoni
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het was inderdaad mijn dochter van 8 die dit in een taak op school geschreven had .
Ik denk dat er voor ieder zelfstandig naamwoord wel een taalkundig juist verkleinwoord bestaat , ook al wordt het in de praktijk bijna nooit toegepast .