Waarom zeggen mensen: hussen met je neus er tussen?

Soms als ik vraag: Wat eten we? Krijg ik als antwoord: hussen met je neus er tussen. Waarom wordt dit gezegd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
12.1K
SimonV
10 jaar geleden
Het wil waarschijnlijk zeggen: "Je moet eten wat de pot schaft". http://www.dickvanderlugt.nl/nederland/hussen-met-je-neus-ertussen/

Het beste antwoord

Het woord 'hussen' is een taalkundige verbastering van (op)hitsen. Met andere woorden 'gezeur'. Het is dus een onzinrijmpje als dooddoener voor zeuren over het eten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
is dit niet ooit voor het eerst voorgekomen in Jan Jans en de kinderen? of bestond het toen ook al? vond het wel een leuke :)
SimonV
10 jaar geleden
Het heet ook wel "Husse met je neus ertussen", waarmee een prutje wordt bedoeld. http://forum.fok.nl/topic/1710295/3/25

Andere antwoorden (1)

"Hussen met je neus er tussen" is een onzin zinnetje. Er wordt mee bedoeld: dat gaat je niks aan!