Is er een stroming die van mening is dat taal vaker herzien moet worden?

Ik ben zelf van mening dat we taal maar wat aan laten modderen. Er is misschien wel constant verandering in de Nederlandse taal, maar die is vooral ongeleid en het lijkt wel vooral gebaseerd op wat het volk constant fout blijft doen, daarna wordt het een keer als goed bestempelt en zo modderen we weer verder. Ik zou een taal prefereren die makkelijker aan te leren is en veel minder kans op schrijffouten en grammaticale fouten geeft, zonder dat deze afbreuk doet aan wat we ermee willen of kunnen zeggen. Om een voorbeeld te geven de of het geeft geen extra dimensie aan uitdrukking maar wel een extra kans op fouten. Schrap een van de twee en over honderd jaar snapt niemand waarom we toen ooit twee bepaalde lidwoorden hadden.

Is er dus een groepering of stroming in de taalkunde of gewoon in de samenleving die er zo'n beetje dezelfde mening op nahoudt, waar ik me bij aan kan sluiten om zo een logischere, makkelijkere en consistentere taal te maken?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik snap dat onze mening dan natuurlijk niet gelijk doorslaggevend zal zijn, maar je zou dan een lobby starten of op een andere politieke manier druk uit kunnen oefenen op de taal.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Het is niet een stroming die van mening is dat taal vaker herzien moet worden, maar de bedenker van de nieuwe wereldtaal Esperanto, de Pool Lejzer Zamenhof, heeft wel veel volgers. Esperanto is een nieuwe, door Zamenhof zelf ontwikkelde taal met eenvoudige grammaticaregels, waarop geen uitzonderingen bestaan. De taal moest makkelijk te leren zijn en wereldvrede bevorderen. Het doel van Zamenhof was dus deels gelijk aan jouw bedoelingen.

In het verleden is geprobeerd om van Esperanto een wereldtaal te maken, maar uiteindelijk is dit niet gelukt, vooral omdat "iedereen" relatief makkelijk Engels (of Spaans) kon leren. Esperanto heeft momenteel wereldwijd rond de twee miljoen sprekers, en wordt gesproken in 115 landen.
Antoni
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, gewoon de regels van Esperanto toepassen op het Nederlands: Ik is
Hij is
Wij is
Jullie is Nu bizar over honderd jaar een zegen, mocht Nederlands nog een taal zijn. Zelf ben ik ook voor een wereldtaal, met uitfasering van de dan overbodige geworden talen. Waarom iemand dan weer een taal verzint met letters met tekens boven de letters met uitspraken als tsj en dzj (driedubbele mondbeweging) is me dan ook weer een raadsel (zal wel komen door de taal die de bedenker zelf heeft).