Welke zin is juist?: 'Mijn kracht zal dan niet meer zo sterk hoeven zijn' of 'Mijn kracht zal dan niet meer zo sterk te hoeven zijn?'

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.1K
SimonV
10 jaar geleden
Hoeven is een hulpwerkwoord. ‘Hoeven’ gebruik je dus in combinatie met een infinitief. Bovendien moet je vlak vóór die infinitief het woordje ‘te’ toevoegen. http://www.taalblad.be/zinsbouw/hoeven-of-moeten-

Antwoorden (1)

Beide zinnen zijn onjuist want het moet zijn:

'Mijn kracht zal dan niet meer zo sterk hoeven te zijn'

Toegevoegd na 14 uur:
Of het kan zijn: "Mijn kracht zal dan niet meer zo groot hoeven te zijn"

Welke van de twee zinnen de juiste is hangt af van de kracht waar je op doelt. Gaat het om iemand die je inhuurt (inhuurkracht) dan is de eerste zin de juiste. Gaat het echter om je eigen kracht dan is de tweede zin de juiste..
10 jaar geleden
WimNobel
10 jaar geleden
Eigenlijk moet het zijn:
'Mijn kracht zal dan niet meer zo groot hoeven te zijn’
Poet
10 jaar geleden
Je hebt gelijk. Tenzij het gaat over een (inhuur)kracht
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@WimNobel, dat is het antwoord wat ik wilde geven. @Poet, om die reden (er vanuit gaande dat vs zijn eigen fysieke kracht bedoelt) heb ik de - gegeven
Poet
10 jaar geleden
Ik vul het antwoord aan nav jullie reacties. Dank!