Wat betekenen de achtervoegsels 'ma' en 'stra' bij veel achternamen?

Zoals Ykema en Boonstra.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
26.4K

Het beste antwoord

Het achtervoegsel -ma komt van monna, wat 'man' of 'mens' betekent. Bruinsma betekent dan 'een (mens) van Bruin' waarmee men aanduidt tot welke groep of familie deze persoon behoort.
"-stra" verwijzt naar een geografische plek. In Friesland en Groningen zijn veel van dergelijke namen te herkennen aan de uitgang "stra", denk aan Hoekstra, Dijkstra, Veenstra, Bergstra, Zandstra, etc..

Voor de verplichte naamsaanneming ten tijde van Napoleon werden de meeste namen in Friesland werden gevormd uit patroniemen als Jellesz. en Douwesz.
Bij de naamsaanneming in 1811 werden daarui de familienamen Jellema en Douma gevormd.

En iemand die boer was aan de Surhuizumerdijk of iemand die afkomstig was uit Haskerdijken nam de naam Dijkstra aan. Ook werd bijvoorbeeld het beroep in de nieuwe familienaam tot uitdrukking gebracht.
Ook daarvoor werden, op oneigenlijke wijze, de achtervoegsels -ma en -stra gebruikt, waarmee oorspronkelijk van voornamen respectievelijk plaatsnamen afgeleide familienamen werden gevormd. Een timmerman noemde zich bijvoorbeeld Hamersma of Schaafstra.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat ze zeer waarschijnlijk fries zijn,of van friese komaf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat betekent: zoon van. Net als ing, inga, ink, sen, se, etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-ma betekent ''kind van'' en -stra ''in de buurt van''.

Op bovenstaande regel zijn veel uitzonderingen. Vaak mag je pas na uitvoerig onderzoek een conclusie trekken over de betekenis van een familienaam.

Hoekstra = woonde op de hoek

Terpstra = woonde op de terp

Wierstra = woonde op de wier/terp

Wiersma = woonde op de wier/terp Of zoon van Wierd

Stienstra = woonde in Stiens

Steenstra = werkte met stenen = metselaar

Steensma = steenbewerkers / tichelaars

Hijlkema = kind van Hijlke

Galama = kind van Gale

Ydema = kind van Yde

Miedema = woonde in de mieden

Jellema = kind van Jelle

Huitema = kind van Huite

Potma = kind van een pottenbakker