Is er een uitdrukking voor het mannelijk equivalent van harem?

Met andere woorden een woord of uitdrukking voor een groep mannen voor een vrouw?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
18.8K

Het beste antwoord

Polyandrie komt bij mensen maar heel weinig voor, maar het bestaat wel. Meestal betreft het dan vrouwen die meteen trouwen met alle broers van haar man.
In dat geval zouden het dus gewoon broeders zijn. Vrouwen in een dergelijke situatie (polygamie) zijn vaak geen familie (hoewel zusters en zelfs moeder/dochters wel degelijk voorkomt), en noemen elkaar zuster-moeder.

Het mannelijk equivalent van een harem bestaat eigenlijk niet. Harem is verwant aan het woord haram (tegenstelling van halal) dat verboden, taboe of afgezonderd betekent. Voor een groep mannen van één vrouw zou het er van afhangen of die net zo moeten worden afgezonderd van de buitenwereld om dezelfde naam te mogen dragen. Vermoedelijk niet, want broeder-mannen zijn kostwinners, en dat gaat een beetje lastig in een harem of dekstal.

En geloof het of niet, maar voor dingen die helemaal niet bestaan hebben we geen woorden. Dus mocht er een cultuur komen of ontdekt worden waarin het gebruikelijk is dat één vrouw meerdere mannen heeft - op wat kleine Tibetaanse en Braziliaanse groepjes na - dan komt er vanzelf een woord voor.

Toegevoegd na 1 minuut:
Om in de zelfde lijn te blijven (taalkundig) kom ik op dit moment ineens op 'Halul'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is natuurlijk "ZIJNEM"!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee...

Er is geen woord voor omdat er geen enkele vrouw zulk een wens in realiteit heeft... Zij is erbij gebaad om één man te hebben die haar helpt in het grootbrengen van de kinderen... Zij kan maar door één man bevrucht worden en andersom is heel goed mogelijk dat een man alle vrouwen kan bevruchten, dus daar is wel een woord voor... Maar naar wat jij vraagt is geen woord voor omdat het niet bestaat, anders dan in fantasie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vrouw is erbij gebaat 1 man te hebben?
Een vrouw kan maar door 1 man bevrucht worden? Brrr...krijg de kriebels van deze opmerkingen.
Krijg bijna de neiging om stante pede een hemmem te beginnen alleen om je overduidelijke onjuistheid te bewijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kan best door meerdere mannen bevrucht worden hoor.
Een "Erectie collectie"