Is er een betekenis toe te kennen aan het woorddeel 'drecht' in plaatsnamen zoals Dordrecht, Barendrecht, Zwijnsdrecht enz.?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
5.6K

Het beste antwoord

Ff een wiki en je bent er achter:

De Drechtsteden verwijst naar een Nederlandse streek in de provincie Zuid-Holland, waar de plaatsnamen veelal op -drecht eindigen (van Latijn trajectum: voorde, doorwaadbare plaats). Het gaat om de plaatsen Dordrecht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht, die zijn gelegen aan de rivieren Oude Maas en/of Beneden-Merwede. Het gebied betreft het zuidelijkste gedeelte van de Randstad.

Ook buiten de Drechtsteden komt de uitgang -drecht voor, zo zijn er Zwijndrecht en Berendrecht bij Antwerpen, Woensdrecht en Ossendrecht bij Bergen op Zoom, Barendrecht bij Rotterdam, Moordrecht bij Gouda en de Rotterdamse wijk Pendrecht. Ook Utrecht en Maastricht bevatten dezelfde uitgang, zij het in iets andere vorm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zijn twee oorzaken voor de -drecht namen: de rivier de drecht die in een aantal plaatsen is verwerkt en een drecht of een voorde, een doorwaadbare plaats in meestal een beek of rivier.

De meeste grote plaatsen met een naam eindigend op -drecht zijn afkomstig van de doorwaadbare plaats.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een drecht is een doorwaadbare plek in een rivier. En rivieren (met ooit doorwaadbare plekken) zijn er veel in Zuid-Holland. Dorpen ontstonden vaak op plekken waar je de rivier kon oversteken (soort kruispunten van weg en water) en groeiden tot steden. In de naam hoor je de oorsprong van de nederzetting, de doorwaadbare plek.

Dezelfde categorie als de plaatsnamen die eindigen op '-dam' '-veen' of '-mond' dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zwin en drecht
De naam Zwijndrecht is een samenvoeging van de West-Frankische woorden zwin en drecht. Zwin kan worden vertaald als getijdengeul, drecht als oversteekplaats, overvaart of veer. Zwijndrecht betekent dus letterlijk ‘getijdengeul waar kan worden overgestoken’. Deze uitleg doet vermoeden dat Zwijndrecht vroeger bij laag water aan Dordrecht vastzat, tijdens hoog water waren beide nederzettingen gescheiden. Een situatie die zou dateren van voor de twaalfde eeuw.