Verledentijd van spookrijden?

Spookgereden? gespookrijd?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
4.1K

Het beste antwoord

Leuke vraag. Ik heb even gezocht en dit gevonden:

Spookrijden is een zogenaamd onvolledig werkwoord. Dat wil zeggen dat het bijna uitsluitend voorkomt in de infinitief, als zelfstandig naamwoord (het spookrijden) en - sporadisch - als voltooid deelwoord (spookgereden).

Voor meer informatie en andere woorden waar dit van toepassing is bekijk je even de link. Erg leerzaam.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

ik heb gisteren spoorgereden

spookgereden lijkt me het goede antwoord
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
spookgereden dus en niet spoorgereden hahahaha
Ik was aan het spookrijden, ik deed aan spookrijden, is geen andere benaming voor naar mijn idee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kijk hier even, staat een uitgebreid antwoord:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er is geen voltooide tijd van.

Het is alleen een onbepaald werkwoordsvorm van. Ik heb het opgezocht in de Van Dale. Het is dus er was een spookrijder of er was iemand aan het spookrijden. En van de week was ik aan het spookrijden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
" ik ben vorige week nog aan het spookrijden geweest"
dus niet echt verleden tijd te zetten, allen in zinsbouw.

Zo is ' ik heb Delft ondergespoten' ook geen verleden tijd van ' het onderspit delven'
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Slechte analogie: onderspit is geen werkwoord, het wordt dan 'onderspit gedolven'.
Als je in het verleden spook gereden hebt, mag je al heel blij zijn dat je nu deze vraag kan stellen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou ook gaan voor spookgereden denk ik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verledentijd van spookrijden is joyrijden !