'De toon is gezet' positief of negatief?

We hadden een discussie in de auto over is het spreekwoord 'De toon is gezet' positief of negatief. Mijn partner gaf aan Negatief waarop ik antwoorden hoezo Negatief? Als de toon wordt gezet kan dat toch ook positief zijn? Ik gebruikte het spreekwoord namelijk in als afsluiter na een positieve ervaring.
Hoop dat iemand kan helpen, google kan het namelijk niet vinden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
19.7K

Antwoorden (3)

Het kan beide betekenen. Dat is afhankelijk van de context, en tevens de manier waarop het uitgesproken wordt. Zonder nadere informatie is dus niet te zeggen of je partner of jij in het onderhavige geval gelijk hadden. Jij gebruikte het na een positieve ervaring, dus bedoelde je ermee dat je verwacht dat de volgende afleveringen van dezelfde gebeurtenis ook een positieve ervaring zullen geven. Het klopte dus wat jij zei. Het is echter niet per definitie dat de toon zetten in positieve zin bedoeld wordt.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea heeft helemaal gelijk, maar naar mijn ervaring wordt "de toon is gezet" véél vaker negatief dan positief bedoeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Volgens mij ook gewoon compleet los staand van positief of negatief.. kan zelfs nog iets helemaal anders betekenen,, dat het een haastige boel wordt ofzo, of dat je heel serieus moet zijn,, dat is niet positief of negatief.. Het is dus volgens mij ook compleet afhankelijk van de context.
Het kan beiden. De toon is een klank, een geluid waarvan hoogte in verhouding tot die van andere klanken kan worden waargenomen. Jouw verhaal (jouw klank/geluid) is in dit geval positief.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mooi antwoord. plus
Het kan beide maar wordt voornamelijk in negatieve zin gebruikt. Bijv.
als iemand een gesprek met een negatieve opmerking begint
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Dat is niet waar. Of kan jij het aantonen?