Waarom spreken mensen tram als trem uit? En wat is de correcte uitspraak?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
11.2K
Amadea
10 jaar geleden
Ik spreek het als trem uit omdat iedereen in Amsterdam - waar ik opgroeide - dat vervoermiddel de trem noemt.
Z512099
10 jaar geleden
Ik weet nog goed hoe belangrijk onze leraar Nederlands de uitspraak van tram vond, het moest trem zijn, terwijl geen enkele Antwerpenaar of Vlaming toen en nu dat zo zegt. En ook : het es zo, i.p.v. : het is zo.
Cryofiel
10 jaar geleden
Hoe spreek je dan 'flat' uit, met een a als in pap, of met een e als in pep?
Cryofiel
10 jaar geleden
'stapel', 'rekenapparaat', ... Hmm, 'baby'... 'nieuwgeborene' en 'boreling' zijn te beperkt. Die is al moeilijk. 'panty' is nog moeilijker. Zijn er misschien Belgen die mooie woorden hebben voor deze begrippen?
Amadea
10 jaar geleden
Een baby is een boeleke. Jam is confituur. Panty is kouse(n)broek of broekkous.
Z512099
10 jaar geleden
In Antwerpen noemen ze dat ne legging of ook panty en zjartel i.p.v. jartel en rekenmachien en flàtgebouw en goesting i.p.v. zin hebben in iets, enzv.

Antwoorden (3)

Het kan allebei in het Nederlands:

Uitspraak
(Noord-Nederland): /trɛm/, /trɑm/
(Vlaanderen, Brabant): /trɑm/
(Limburg): /tram/

Het zal duidelijk zijn dat er niemand is die kan zeggen hoe een woord in het Nederlands uitgesproken 'moet' worden. Er zijn geen wetten, decreten, reglementen of andere dwingende teksten die vastleggen hoe woorden in het Nederlands uitgesproken moeten worden. Maar natuurlijk bestaan er wel normen voor de uitspraak van de in het Nederlands voorkomende woorden. Die normen worden niet door een of andere instantie, door taalkundigen, door leraren Nederlands, door woordenboeken of door wie dan ook van bovenaf vastgelegd. Die normen worden afgeleid uit het taalgebruik. Alle taalgebruikers samen bepalen de normen voor de uitspraak van het Nederlands.

http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/9668
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Ik weet wel, dat we in Rotterdam gewoon TREM zeggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Mijn oma van ver voor 1900 zei altijd tram (met de a van wat). Er waren meer woorden die zij anders uitsprak. Wij spraken thuis van trem, en bij oma zeiden wij tram. Dat was onze beleefdheidsnorm.
Antoni
10 jaar geleden
Leuke en erg toepasselijke link, momopoyolo! + 1 voor je antwoord en de link!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus +
Interessante link!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad in Rotterdam zeggen we gewoon TREM en MARKT .
TRAM werd vroeger door oude mensen gezegd, die nog nooit een woord Engels hadden [gehoord of] gesproken. Zo vond mijn opa iets erg lekker, maar sprak het iedere keer verkeerd uit, hij zei: KREPFRUIT [grapefruit].
Het is één van de vele woorden waarvan we aannemen dat het uit het Engels komt. En dus gaan we het Engels(-achtig) uitspreken. Net als jam. Of beamer. Het feit een Engelsman (of Amerikaan) hier meestal andere woorden voor gebruikt (streetcar, jelly, projector) is dan wat minder relevant, want echt fout is het niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En mobile dat in het Engels cell phone wordt genoemd of sms in het Engels meestal text
Het stamt af van tractie verbasterd tot (tram) elektrische tractie ,Trekkende kracht
In dit geval dus elektrische trekkracht