Ik denk er het mijne van, jij denkt er het jouwe van, zij het hare, hij het zijne, wij het onze maar jullie denken er het..... van?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
13.2K

Antwoorden (5)

Het zijne van.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ voor het begrijpen van de vraag
SimonV
10 jaar geleden
maar daarmee is het antwoord nog niet goed.
De vraag betreft dus zelfstandige vormen van bezittelijke voornaamwoorden, en het gaat om de tweede persoon meervoud. Bij jullie bestaat geen zelfstandige vorm als 'jullieë'. Hiervoor kan de constructie 'die/dat van jullie' gebruikt worden.

Zijne hoort bij derde persoon enkelvoud mannelijk. Dat is niet de juiste oplossing.

Toegevoegd na 3 minuten:
Jullie denken er dus dat van jullie van.
Amadea
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Theoretisch klinkt het logisch.
Maar als ik google op "Jullie denken er dus dat van jullie van" krijg ik 0 hits. Niemand gebruikt deze uitdrukking dus.
In hoeverre is het dan nog een juist antwoord?
Amadea
10 jaar geleden
Omdat het generaliseren is zal deze zinsconstructie inderdaad zelden gebruikt worden. Maar taaltechnisch is het correct.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In het dialect wordt dit probleem blijkbaar wel sierlijk getackeld:
"Gulder peist er 't uldere van" :)
Jullie denken er het uwe van, zou het ook kunnen.
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Klinkt nog het minst slecht!
"jullie denken er het eigene van"

zou mijn keuze zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wim Daniëls kreeg deze vraag niet zo lang geleden via Twitter (zie bron). Daniëls is taalkundige en momenteel denk ik het meest bekend van de meesterlijke manier waarop hij dit voorjaar bij Pauw en Witteman het "Koningslied" heeft gefileerd. Volgens hem is het in het Brabants niet ongebruikelijk om ervan te maken "jullie denken er het jullieë van". In het Algemeen Nederlands zou het echter moeten zijn: "jullie denken ervan wat jullie ervan denken".

Zelf zou ik denk ik in dit geval kiezen voor "u" als meervoudsvorm in plaats van "jullie". Dan wordt het gewoon: "U denkt er het uwe van". Dat kan natuurlijk zowel enkelvoud zijn als meervoud, maar is in dit geval wél gewoon te vervoegen op een manier waarop de uitdrukking intact blijft, en behalve dat de aanspreekvorm wat beleefder is, verandert het verder niets aan de betekenis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Hiermee bevestig jij dus dat mijn antwoord correct is!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi antwoord Lies, dikke plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geweldig, mysterie opgelost.
Maar hoe betekent dit nou dat dit jouw antwoord "jullie denken er dat van jullie van" bevestigt, Amadea?
Amadea
10 jaar geleden
Lees het slot van de eerste alinea, myrdhin. Daar staat exact hetzelfde als wat in mijn antwoord staat. Van mijn antwoord menen drie mensen dat het niet waardevol is, dus die kennen blijkbaar geen Algemeen Nederlands.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah nou snap ik hem. Inderdaad correct en geen min waard. Ik ben zelf wel blijer met de zelfstandige vorm van tweede persoon meervoud "uwe", omdat het dan net als de rest van het rijtje maar één woord is. Wel lastig wanneer je het niet formeel bedoelt.
SimonV
10 jaar geleden
Tip van het Taalunieversum:
"Elk van jullie denkt er het zijne van"